Ademen is leven

..Adem is leven en dit is meer dan een gezondheidskreet. De aanwezigheid van zuurstof is de eerste voorwaarde om te leven. We kunnen veertig dagen zonder voedsel, maar slechts enkele minuten zonder zuurstof. Er bestaan gelukkig wel verschillende methodes om tot een goede en spontane ademhaling te komen.


Verkramping
Een verwaarloosde ademhaling zorgt voor verkramping. De lichaamscellen krijgen onvoldoende zuurstof en gaan daardoor degenereren. De verkramping, een onderdeel van de degeneratie, kan vele oorzaken hebben. Spier verkramping kan op elke plaats in het lichaam voorkomen.

Verkramping van nek- en schoudergebied komt het eerst aan bod, daarna het borst- en hartgebied, het buikgebied, en als laatste de onderbenen en tenen. De verkramping van de spieren beletten de toevoer van zuurstof. Vooral oudere mensen dienen hier aandacht aan te besteden. Heel wat mensen zijn gefrustreerd, leven onder aanhoudende stress, verkeren in eenzaamheid, hebben een verbroken relatie en grijpen dan naar de fles, nicotine of drugs. Het zijn duidelijke tekenen van een vlucht uit onze maatschappij.

Wat je zelf kunt doen is:

Stop met roken, dit is de eerste voorwaarde om tot een goede ademhaling te komen. We hoeven hier niet verder op in te gaan. Ook al lijkt het inhaleren op een ademhaling, de teer tast langzaam maar zeker je longen en je bloedvaten aan en beletten iedere doorstroming van zuurstof. Zolang je hersenen goed functioneren, kun je op een spontane en gezonde manier ademhalen en je lichaam voorzien van voldoende zuurstof. De ademhaling hoort tot de vijf basisfuncties en alles gaat instinctief.

Het leven kan hard zijn en kent vaak tegenslagen, maar denk eraan dat vluchten niets oplost maar het probleem alleen maar erger maakt. Lees ook "Positief Denken") Het is nu eenmaal zo dat eenzaamheid, verdriet en beproevingen in ieders leven aanleiding geven tot sterke verzuring en vergiftiging van het organisme, je lichaam dus. Een goede ademhaling kan je hier een beetje helpen. Goed uitademen brengt veel meer verlichting. Af en toe moet je eens stoom afblazen.

(Spreekwoord: Een zucht geeft lucht aan een hart vol smart)

Hier enkele eenvoudige ademhalingsoefeningen die zuurstof naar je cellen voeren. Maar denk eraan dat ademhaling niet alleen zuurstof naar het lichaam (dus naar de cellen voert), maar dat er eveneens een groot deel van onze gifstoffen juist door de ademhaling wordt afgevoerd.

Oefening I
Ga op je rug liggen, armen naast het lichaam, handen en vingers ontspannen, benen lichtjes uit elkaar, adem langzaam maar heel diep in, je drukt het middenrif naar beneden, de buik komt omhoog terwijl de borstkas vlak blijft, hou de adem even vast en adem langzaam met half gesloten mond uit.. Herhaal deze oefening vijfmaal achter elkaar.

Oefening II
Strek nu je beide benen, de voeten met de tenen zover mogelijk naar je toe en je drukt de hiel op de grond. Op die manier span je alle spieren van boven en onderbenen op. Bij het spannen houdt je de adem in en bij het loslaten ademt je uit. Herhaal deze oefening vijfmaal. Je kunt deze oefening ook herhalen door de tenen van je weg te drukken.

Oefening III
Ga rechtop zitten en adem heel diep in, adem nu met korte stootjes uit,
zoiets als: fffftot je geen adem meer over hebt. Dit is goed voor massage voor de buik en borst. (Ook vijfmaal herhalen)

Oefening VI
Dan borstademhaling: buik inhouden en met de borst heel diep inhalen, langzaam uitademen, dit ook vijfmaal herhalen. Dan buik ademhaling: heel diep ademen (voel je buik zwellen).. weer langzaam uitademen, ook weer vijfmaal herhalen.

 Feit: Oudere mensen hebben vaak kramp in kuiten en benen. Verder lezen: Ontspanning





Disclaimer GoodFeeling.nl

GoodFeeling.nl publiceert met de grootste zorgvuldigheid positieve informatie ten behoeve van de algehele gezondheid. Altijd preventief en nooit diagnostisch.

Bij lichamelijke en/of geestelijke klachten kun je het best contact opnemen met een specialist of je huisarts. (redactie GoodFeeling.nl)