Joggen

Joggen kan je helpen een betere conditie te krijgen en overtollig gewicht te verliezen.


Niet met kilo's tegelijk, maar alle beetjes helpen, want met geregelde stevige lichaamsbeweging van minimaal 30 minuten en dat 3 keer per week kunt je ongeveer 6 kg per jaar afvallen. Wel op de voeding letten natuurlijk, maar daar is al veel over geschreven. Je wilt misschien wel gaan joggen! Als je ouder dan 50 jaar bent, is het verstandig om eerst je arts te raadplegen zodat je hart geen gevaar loopt.

Het enige wat je echt nodig hebt is hele goede loopschoenen, laat je goed voorlichten. Bezuinig daarop niet, want er komt behoorlijk wat druk op je knieën en enkels te staan.  

Hoe te beginnen: 
  • Werk volgens je eigen schema en bepaal welk deel van de dag je wilt beginnen. Het is gebleken dat de ochtend het beste moment is. Ook is de lucht dan veel schoner.
  • Doe het de eerste weken rustig aan. Het gaat erom dat je het langzaam opbouwt.
  • Een heleboel mensen lopen te hard van stapel. Je wilt fit worden dus dan kan je geen blessures gebruiken.

    Boven de 50+ (als je niet getraind bent) begin je met 15 minuten stevig wandelen, tempo en flink zwaaien met die armen.Daarna langzaam opbouwen tot je 30 minuten flink kan doorstappen. En dat minstens 3 keer per week. Begin dan met 5 minuten joggen en 25 minuten wandelen, dan 10 minuten etc. Na afloop moet je nog een gesprek kunnen voeren, zoniet dan ga je te hard en moet je inhouden. Als je duizelig bent of pijn voelt stop dan meteen.  Ben je wat jonger dan kan je meestal wel meteen beginnen met 20 minuten rustig joggen. Zorg dat je warm bent en doe wat stretch oefeningen. Ook hier geld: rustig opbouwen. 

    Enkele slotopmerkingen:

    Zodra je pijn voelt, waar dan ook.. stop dan meteen en loop rustig naar huis. Tien tegen één dat het de volgende dag over is. Als je toch doorloopt loop je kans een flinke blessure te krijgen. Leer naar je lichaam te luisteren.

    Soms zie je wel eens mensen langs de snelweg lopen. Doe dat nooit. Langs de snelweg krijgt je te veel Koolmonoxide binnen. Zoek de natuur op en loop in het groen.Als alles normaal verloopt, zul je ontdekken, dat je de hoeveelheid lichaamsbeweging met 10 tot 20% per week kunt opvoeren. Je zult na enkele maanden ontdekken, dat je op een plezierige manier verslaafd bent.

    Dit is een verslaving waar je niet bang voor hoeft te zijn. Aarzel niet! Begin gewoon….. en je zult lekker fit achter je computer zitten. Wil je wat meer details weten, dan bevelen wij het volgende boek aan: Fit of Vet van Covert Bailey.Wil je meer weten over bewegen en joggen om fit worden of te blijven? Ga dan naar http://www.thelifeofajogger.nl/
     



  • Disclaimer GoodFeeling.nl

    GoodFeeling.nl publiceert met de grootste zorgvuldigheid positieve informatie ten behoeve van de algehele gezondheid. Altijd preventief en nooit diagnostisch.

    Bij lichamelijke en/of geestelijke klachten kun je het best contact opnemen met een specialist of je huisarts. (redactie GoodFeeling.nl)