Rokers minder kans op kanker door fruit

Zelfs rokers hebben minder kans op kanker door fruit

Fruit beschermt tegen longkanker. Zelfs als je rookt. Maar dan moet je op z'n minst vier jaar een dieet met veel fruit hebben gegeten. Dat blijkt uit een publicatie in de American Journal of Clinical Nutrition van oktober 2000. De onderzoekers vroegen meer dan zeventigduizend vrouwen en bijna vijftigduizend mannen wat ze gedurende een jaar aten. Daarna volgden ze de tienduizenden proefpersonen tien jaar lang - en keken wie van hen longkanker kreeg en wie niet. 

De groep die het meeste groenten en fruit innam had 20 tot 25 procent minder kans op longkanker - vergeleken met de groep die deze producten het minst vaak gebruikte. Multivitamines of tabletten met bta caroteen - een stof die volgens sommige onderzoekers de kans op kanker zou verminderen - hadden geen noemenswaardig effect. Volgens de wetenschappers zijn het vooral de carotenen die beschermen. Als je er tenminste meerdere soorten van binnenkrijgt. De onderzoekers keken naar de onderstaande stoffen.  
 
Alfa-caroteen: Wortelen
Luteine: Groene blad-groenten zoals spinazie
Lysopeen: Tomaten
Betacrypt-oxanthine: Sinaasappels
Bta-caroteen: Bijna alle groenten en fruit

Van alle carotenen leek alfa caroteen de krachtigste beschermer te zijn: de groep die deze stof het meest binnenkreeg had 63 procent minder kans op longkanker dan de groep bij wie deze stof het minst in het dieet voorkwam. 

Wetenschappers denken dat er nog meer stoffen in groenten in fruit zitten die beschermen tegen ziekten als kanker. Bij groenten en fruit denk je dan het eerst aan polyfenolen zoals quercetine. Net als carotenen zijn die stoffen anti-oxidanten: ze maken agressieve moleculen in het lichaam onschadelijk voordat ze transportlichamen, DNA of celwanden beschadigen. Het lichaam maakt die stoffen aan - vooral onder invloed van stress of verontreiniging. 

Overigens is de beste remedie tegen longkanker nog steeds stoppen met roken. Negentig procent van alle longkankergevallen wordt door roken veroorzaakt.

Bron: WebMD, 9-10-2000




Disclaimer GoodFeeling.nl

GoodFeeling.nl publiceert met de grootste zorgvuldigheid positieve informatie ten behoeve van de algehele gezondheid. Altijd preventief en nooit diagnostisch.

Bij lichamelijke en/of geestelijke klachten kun je het best contact opnemen met een specialist of je huisarts. (redactie GoodFeeling.nl)