Positief denken op lastige momenten

Positief denken zorgt ervoor dat je positief in het leven staat. Het helpt je om blij te zijn met wie je bent en te genieten van het leven.

Door met een positieve houding ergens aan te beginnen, is de kans vele malen groter dat je het tot een succes maakt dan wanneer je met een negatief gevoel begint.  


Als we aan falen denken, falen we.
Als we besluiteloos blijven,
blijft alles bij het oude.
We moeten iets groots willen volbrengen
en het gewoon doen.
Denk nooit aan falen,
want zoals we nu denken,
voltrekt alles zich.

Maharishi Mahesh Yogi


Prachtige woorden, die ons wijzen op de kracht van onze gedachten. En zolang we ons goed voelen en de dingen in ons leven wel zo ongeveer gaan zoals we dat willen, is het niet zo moeilijk om positief te denken en in het leven te staan.

Maar in ieders leven zijn er momenten waarop het allemaal niet zo lekker loopt. Juist dan kan je wel een dosis positiviteit gebruiken. Maar hoe doe je dat, positief denken als je niet zo blij bent met hoe je leven er op dat moment uitziet?


Gelukkig is optimisme niet alleen een aangeboren talent. Optimistisch zijn is ook een vaardigheid, die je deels kunt aanleren, trainen en vergroten. Hieronder geef ik je een aantal tips die daarbij kunnen helpen:

1. Breng je aandacht naar het hier en nu.
Als je negatieve gedachten hebt, zijn die vaak gericht op wat al is gebeurd of wat (misschien) gaat komen. Ze gaan zelden over wat er NU is. Je kunt je aandacht in het hier en nu brengen door bijvoorbeeld heel bewust adem te halen. Leg je hand op je buik, net onder je navel, en adem daar bewust naartoe. Houd dit een paar minuten vol. Je kunt ook naar buiten gaan en je aandacht heel bewust op 1 ding richten: vogelgeluiden, bomen, of het gevoel van je voeten op de grond.

2. Bekijk iets, lees iets of doe iets waardoor je je beter voelt.
Is er iets waardoor jij je bijna altijd beter voelt? Ik ben iemand van woorden, dus voor mij werkt het om bepaalde citaten of boeken erbij te pakken. Misschien werkt het voor jou met muziek, een schilderij, een film, een website. Als je niet precies weet wat jou een goed gevoel geeft: let de komende tijd dan eens op wanneer jij in positieve zin geraakt wordt en/of heel hard moet lachen. Onthoud wanneer en waardoor dat gebeurt zodat je het op kunt zoeken als het nodig is.

3. Vermijd verdere negativiteit.
Sla bijvoorbeeld het lezen van de krant een keer over als je merkt dat je daar altijd wat somberder van wordt. Kijk niet naar negatieve televisieprogramma’s over misdaad en ongelukken. Vermijd indien mogelijk negatieve mensen die altijd wat te zeuren of op je aan te merken hebben. En zoek mensen waar je blij en vrolijk van wordt juist meer op.

4. Oefen een houding van dankbaarheid
Je dankbaar voelen is een prachtige houding die er vanzelf toe leidt dat je positiever in het leven staat. Je leert zien dat er altijd iets is om dankbaar voor te zijn, hoe somber alles ook lijkt te zijn.

Je kunt je vermogen om je dankbaar te voelen vergroten door een dagboekje bij te houden. Neem elke avond even tijd om minimaal 3 dingen op te schrijven waar je dankbaar voor bent. Ben je gezond? Heb je een dak boven je hoofd? Heb je elke dag te eten? In het begin kan het lastig zijn om dagelijks 3 dingen te bedenken. Maar als je volhoudt, merk je dat het steeds makkelijker wordt. Ook hier geldt dat wat je aandacht geeft, de neiging heeft om toe te nemen. Het lijkt wel of er steeds meer is om dankbaar voor te zijn…

Draai het gewoon eens om. In plaats van je aandacht te geven aan dingen die mis kunnen gaan, stel je jezelf de volgende vragen:
  • Wat kan er eigenlijk allemaal goed gaan?
  • Welke leuke dingen kunnen er gebeuren?
  • Welke onverwachte positieve bijeffecten zouden kunnen optreden?
  • Wat zou de verandering je allemaal op kunnen leveren?
  • Hoe leuk zou het kunnen zijn om met de verandering bezig te zijn?
  • Welke dingen kun je opgelucht achter je laten door te veranderen?

5. Wat kan er eigenlijk allemaal goed gaan?
Voor we aan iets beginnen waar we tegenop zien of onzeker over zijn, komen er vaak allerlei negatieve gedachten naar boven. Die gedachten kunnen variëren van schijnbaar goede redenen om ergens maar niet eens aan te beginnen tot rijen van dingen die allemaal mis kunnen gaan. Soms kunnen er zoveel negatieve gedachten de kop opsteken dat je al niet eens meer zin hebt om ergens aan te beginnen. Zonde! Pak een vel papier en ga aan de slag! Schrijf minstens 25 dingen op die allemaal goed kunnen gaan. Dat lijkt veel, maar realiseer je dat wat je opschrijft ook volslagen nonsens mag zijn. Dat zijn de meeste angsten per slot van rekening ook!

Tot slot een laatste tip:

Besteed eens wat extra aandacht aan alle positieve gedachten die je zomaar, spontaan hebt. Sta eens wat langer stil bij een leuke ervaring of situatie. Geniet van iets aardigs dat iemand tegen je zegt, en neem het dankbaar in ontvangst. Hoe meer aandacht je besteedt aan mooie en leuke dingen, hoe meer je er gaat ervaren…


Ik wens je veel positieve gedachten toe!


© Brigitte van Tuijl
 
Ik help mensen ontdekken wat ze écht willen in hun leven en hun werk.
Dat levert hen meer energie en plezier in hun werk, levenslust en zelfvertrouwen op.

Meer weten? Kijk op mijn website: http://www.brigittevantuijl.nl




Disclaimer GoodFeeling.nl

GoodFeeling.nl publiceert met de grootste zorgvuldigheid positieve informatie ten behoeve van de algehele gezondheid. Altijd preventief en nooit diagnostisch.

Bij lichamelijke en/of geestelijke klachten kun je het best contact opnemen met een specialist of je huisarts. (redactie GoodFeeling.nl)