Naar de sauna

Steeds meer Nederlanders en Belgen ontdekken de weldadige werking van een bezoekje aan de sauna. Ging dit vroeger vooral om de gezondheid, tegenwoordig is de sauna een uitgaansgelegenheid waar zorg voor lichaam en geest hand in hand gaan met sfeer en gezelligheid. De sauna’s van nu bieden daarvoor een breed scala aan mogelijkheden: zwembaden, whirlpools, zonnebanken, massagesalons en allerlei stoomcabines. En daarna kan er lekker worden genoten in het restaurant om vervolgens als herboren huiswaarts te keren.

Van holsauna tot saunacabine
Van oorsprong is de sauna een Finse uitvinding. De eerste sauna (Fins voor kuil) was een met takken en aarde bedekte kuil waarin een vuur werd gestookt. In deze holsauna hielden houthakkers zich in vroegere tijden warm in het barre Finse klimaat. Later werden de sauna bovengronds gebouwd, in blokhutten en nog later deed de saunacabine aan huis haar intrede.

Nog steeds heeft bijna ieder Fins gezin een eigen saunacabine, waarvan dagelijks gebruik wordt gemaakt. De Nederlandse saunagangers gaan grotendeels naar de openbare sauna, waarvan er gelukkig veel zijn.

Zweten, zweten en nog eens zweten
Je zou het niet denken, maar in de saunacabine is je lichaam heel hard aan het werk. De temperatuur in de sauna varieert van 30 graden onderin tot bijna 100 graden Celsius op de bovenste banken. Hoge temperaturen die door de lage vochtigheidsgraad in de cabine goed te verdragen zijn. Door de intense warmte openen de huidplooien zich en treden de zweetkliertjes in werking. Je lichaam wil afkoelen en de enige manier om dat te doen, is zweten. Heel veel zweten, en dat doe je ook. Je raakt trouwens niet alleen transpiratievocht kwijt in de sauna. Ook melkzuren die in de weefsels zijn achtergebleven, verlaten je lichaam. Je lichaam wordt tijdens een saunabad dus als het ware helemaal schoongespoeld.


Samenspel tussen warm en koud
Aan het saunabezoek zijn bepaalde spelregels verbonden. Zo neem je bijvoorbeeld eerst een douche voordat je de saunacabine instapt. Totale reinheid staat immers voorop in de sauna. Na de warmte van de sauna is het belangrijk je lichaam goed te laten afkoelen. Het geheim van de sauna zit 'm namelijk in het perfecte samenspel tussen warm en koud.

Dus even diep ademhalen in de frisse buitenlucht en vervolgens een ijskoude douche. Het is even schrikken, maar je lichaam vaart er wel bij. Na al deze gezonde inspanning heeft je lichaam wel wat rust verdient. Lekker relaxen in het restaurant of loungegedeelte met een vitaminerijk drankje en een smakelijk hapje. En als je wilt, maak je vervolgens nog een gezond rondje, Zo breng je een hele dag heerlijk en gezond door en kan je lichaam er weer tegen, tot het volgende saunabezoek.

Wil je ook eens een keer naar de sauna? Surf naar www.nsv.nl voor een overzicht van erkende saunabedrijven in Nederland (Nederlandse Sauna Vereniging), of naar www.saunagids.nl voor een onafhankelijk overzicht.

Ook kan je terecht bij de volgende startpagina http://sauna.pagina.nl/ 

In BelgiŽ is naar ons weten geen Belgische Sauna Vereniging, maar er is wel een website die ook voor onze zuiderburen een goede startpositie kan zijn: http://sauna.start.be/






Disclaimer GoodFeeling.nl

GoodFeeling.nl publiceert met de grootste zorgvuldigheid positieve informatie ten behoeve van de algehele gezondheid. Altijd preventief en nooit diagnostisch.

Bij lichamelijke en/of geestelijke klachten kun je het best contact opnemen met een specialist of je huisarts. (redactie GoodFeeling.nl)