De Stresstest heeft het

1. Voel je jezelf vaak verward, overweldigd of voor het blok gezet?   Gestreste mensen klagen altijd hierover in combinatie met hun verantoordelijkheden.
2. Heb je wel eens angstgevoel dat je niet adequaat genoeg bent?   Een overdreven gevoel voor faalangst geeft aan dat je onzeker bent over jezelf en doelen stelt die je niet kan halen.
3. Ben je snel geďrriteerd en ongeduldig?   Je stressmeter slaat door als je afgeeft of uithaalt naar anderen, die er niets mee te maken hebben of dat niet verdienen.
4. Heb je wel eens faalangst?   Faalangst leidt heel snel tot stress. Stel doelen vast voor jezelf waarvan je weet dat je die kan behalen.
5. Voel je jezelf onder normale omstandigheden onrustig en onzeker?   Zulke extreme emoties en gevoelens breken je lichaam af. Loop jezelf af en toe mentaal eens na en wees alert op die momenten en bepaal waar het vandaan komt en hoe je dat kan voorkomen.
6. Voel je je vaak nerveus, gespannen of ten neergeslagen?   Dwing jezelf iets aan ontspanning te doen al was het maar zeven keer in de week
7. Is er altijd wel IETS waar je je zorgen overmaakt?   Je maakt je zelfs zorgen over dingen die waarschijnlijk nooit zouden gebeuren. Het is een verspilling van je energie. Veel mensen hebben last van het :"Maar als.." syndroom.
8. Betrap je jezelf wel eens op onnodige bewegingen en activiteiten, bijvoorbeeld ijsberen of duimendraaien?   Iemand met deze symptomen hebben duidelijk al last van stress en kunnen de dagelijkse beslommeringen zelfs niet voor 1 minuut van zich af zetten. Doe meer aan sport om je energie kwijt te raken en die gedachten van je af te zetten
9. Bemerk je enige verandering in je rook- en drinkgedrag de laatste tijd?   Als er sprake is van een toename raak je ongemerkt uit je doen. Pak in plaats daarvan het probleem bij de staart en doe er wat aan.
10. Je bemerkt zelfs de kleinste geluidjes   Je bent veel te alert. Ontspan jezelf en besef dat er ook onbelangrijke dingen bestaan die niet de moeite waard zijn om opgemerkt worden en zeker niet op elk willekeurig moment.
11. Trek je jezelf wel eens terug van bepaalde dagelijkse bezigheden zoals een hobby of vrienden ontmoeten   Dit is een gevaarlijk symptoom! Je gaat niet meer naar je sportclub en je bent al een tijd niet meer met vrienden weggeweest. Dat is het ergste wat je kan overkomen. Je wordt een 24uurs-economie in eigen persoon. Doe er wat aan!
12. Heb je de laatste tijd enige verandering opgemerkt in je eet en slaapgedrag?   Mensen gebruiken eten vaak als afleiding of troost om de stress (even) te vergeten. Je slaapgewoontes geven ook goed aan hoe het met je stress-level is gesteld.
Wordt je bijvoorbeeld wel eens 's ochtends regelmatig doodmoe wakker?
13. Kan het zijn dat je vaak fronst of met je handen naar je gezicht grijpt?   Je hebt dit waarschijnlijk niet in de gaten, maar mensen die dit vaak doen, lopen geestelijk en lichamelijk op hun tenen.
14. Beleef je wel eens 2 of meer van de volgende symptomen: last van je maag, kortademigheid, hartkloppingen of klamme handen?   Dit zijn typische symptomen van stress in combinatie met paniekaanvallen. Doe kalmer aan en zorg dat je huisarts je gezicht weer eens ziet. Je bent er erger aan toe dan je denkt.
15. Voel je jezelf aan het eind van de dag helemaal afgeleefd?   Iedereen voelt zich wel eens aan het eind van dag helemaal leeg. Komt dit vaak bij jou voor dan zal je toch iets aan je werkschema moeten doen. Ziek of dood zijn levert ook geen geld of carričre op
16. Heb je van die zwarte kringen onder je ogen?   Overspannenheid en gebrek aan slaap bezorgen je deze gratis ogenschaduw. Ga een paar keer per week een uur eerder je bed in.
17. Heb je het gevoel dat anderen zich niet zo volledig inzetten als jij?   Een duidelijk teken dat JIJ teveel doet. Wil je opvallen als een harde werker? Je doet jezelf schade aan en je collega's te kort.
18. Heb je last van gevoel van machteloosheid en/of duizeligheid?   Een enkele keer kan geen kwaad, ga voor de zekerheid naar je huisarts als de duizeligheid aan blijft houden!
19. Droom je over je werk?   Nu maak je het helemaal mooi ! Ga iets lezen voor je slapen gaat en dat NIETS met je werk te maken heeft.
20. Als je op visite bent heb je het dan vaak over je werk?   Laat je werk los. Buiten dat er mensen zijn die hier ronduit een hekel aan hebben om in hun "vrije tijd" over werk en geld te praten, is het goed als je juist over je hobby's en vrienden praat. Op die manier wek je misschien ook weer wat interesse op voor je eigen ontspanningsmogelijkheden.

 





Disclaimer GoodFeeling.nl

GoodFeeling.nl publiceert met de grootste zorgvuldigheid positieve informatie ten behoeve van de algehele gezondheid. Altijd preventief en nooit diagnostisch.

Bij lichamelijke en/of geestelijke klachten kun je het best contact opnemen met een specialist of je huisarts. (redactie GoodFeeling.nl)