Creatine

Voor mensen die veel sporten, of zwaar werk doen is dit een goede aanvulling voor de spieren. Creatine is voor vegetarische mensen zeker een goed voedingssupplement. Zij krijgen deze stof niet via voeding en als deze mensen veel sporten kan wat extra zeker geen kwaad.

Deze stof komt van nature al voor in voeding, voornamelijk in vlees. Het lichaam zelf, de lever en de nieren produceren ook creatine. Heel veel mensen denken dat Creatine een doping is. Creatine is geen doping het brengt geen structurele verandering aan in het spierweefsel, wat anabolen wel doen.

Creatine geeft wel een verbetering van het prestatievermogen. Door gebruik van creatine kan het lichaamsgewicht wel toenemen. (1 3kg) Dit komt voornamelijk door glycogeen-stapeling in de spieren. Dit is weer erg gunstig voor lange afstand lopers.

glycogeen, een reserve koolhydraat dat bij mens en dier vooral in lever en spieren voorkomt en is opgebouwd uit een zeer groot aantal eenheden glucose. Het speelt een belangrijke rol bij het verrichten van spierarbeid en het op peil houden van het glucosegehalte in het bloed. (bloedsuikerspiegel)

Encarta(R) 98 Encyclopedie Winkler Prins Editie. Alle rechten voorbehouden.
De opname van creatine in de spier word bevorderd door een combinatie met lichamelijke inspanning en gelijktijdige inname van koolhydraten. Bij gelijktijdige inname met koffie thee of warme chocolade neemt de opname af. Het beste kan je creatine innemen met druivensap, appelsap of water.

Gezien je lichaam zelf steeds minder gaat produceren na te lang gebruik is het wel verstandig creatine af te wisselen, dat wil zeggen:. onderhoudsdosering te nemen. Aanrader: 6 8 weken wel / 6 8 weken niet te gebruiken. Creatine kan door iedereen gebruikt worden, ook door mensen die niet sporten. Het geeft de spieren meer vitaliteit. Omdat de stijfheid van de spieren vermindert

Creatine is verkrijgbaar bij apotheken, reformwinkels en sportscholen. Het is wel vrij prijzig. Helaas heeft het nog een nadeel, door gebruik van creatine heb je dus meer spierkracht en kan je ook eerder teveel doen wat een duidelijke overbelasting teweeg kan brengen.

Als je creatine wilt gebruiken met sporten, doe dit dan altijd in overleg met de trainer of begeleider. Als je niet traint in overleg met de huisdokter of bel anders is naar een sportschool, zij zullen je zeker kunnen helpen omdat ze er veel meer mee vertrouwd zijn. Creatine is een onderdeel van creatinefosfaat en het is een energierijke stof in de spiercel die bij inspanning zeer veel energie kan vrijmaken.





Disclaimer GoodFeeling.nl

GoodFeeling.nl publiceert met de grootste zorgvuldigheid positieve informatie ten behoeve van de algehele gezondheid. Altijd preventief en nooit diagnostisch.

Bij lichamelijke en/of geestelijke klachten kun je het best contact opnemen met een specialist of je huisarts. (redactie GoodFeeling.nl)