De werking van (de belangrijkste) vitaminen

Er zijn heel wat vitaminen, in verschillende vormen en ze hebben elk hun eigen functie in het lichaam. Elk mens heeft namelijk de behoefte aan een reeks van verschillende vitaminen. Het ene vitamine is in een grotere hoeveelheid nodig dan het andere. Ook is de aanwezigheid van de verschillende vitaminen in een bepaalde verhouding in het lichaam van groot belang omdat ze onderling invloed hebben en met elkaar samenwerken aan de opbouw en het welzijn van het organisme.


Hier volgt een beschrijving van de vitaminen en hun functies..


VITAMINE A
(rhodopsine)
Vitamine A heeft heel wat functies in het lichaam. Naast het bevorderen van groei en het gezond houden van de buitenlaag in weefsels en organen bevordert vitamine A ook de weerstaand tegen infecties van de ademhalingswegen en verkort de ziekteduur. Vitamine A is tevens nuttig bij de behandeling van verschillende oogaandoeningen. Vitamine A stimuleert de vorming van gezichtspurper

VITAMINE B1
(thiamine)
Verbeterd de spijsvertering en bevordert de groei.


VITAMINE B2
(riboflavine)
Draagt bij tot een gezonde huid en instandhouding van de weefsels. Van belang voor een normale groei.


VITAMINE B5
(pantotheenzuur)
Invloed op het opbouwen van antistoffen en reduceren van nadelige en giftige effecten van antibiotica. Ook nuttig voor de opbouw van het zenuwstelsel en cel vorming. Handhaven van het normale groeipatroon. Kan in het lichaam worden aangemaakt.

VITAMINE B6
(pyridoxine, pyridoxal en pyridoxamine)
Voorkomt verschillende huid aandoeningen, vermindert spierkrampen en werkt als een natuurlijk diureticum (urine drijvend middel). Assimileert ook vetten en eiwitten.


VITAMINE B12
(cobalamine)
Geeft meer energie en voorkomt bloedarmoede door de aanmaak van rode bloedlichaampjes. Bevordert de groei en eetlust.

VITAMINE C
(ascorbinezuur)
Speelt een grote rol in de gezondheidstoestand. Geneest wonden, versnelt het genezingsproces, bestrijdt stress, reduceert de effecten van allergieŽn veroorzakende stoffen. Verlengt ook tevens het leven door eiwitcellen bijeen te houden. Speelt een grote rol bij de adsorptie van ijzer in het lichaam. Een ernstig tekort aan vitamine C leidt tot scheurbuik. Een licht gebrek leidt tot moeheid, verminderde weerstand tegen infecties en een slechte wondgenezing.

VITAMINE D
(calciferol, ergosterol)
Belangrijk voor het opnemen van fosfor en ijzer voor de vorming van het skelet.



VITAMINE E
(tocoferol)
Versterkt de werking van vitamine A. Levert zuurstof aan het lichaam. Beschermt de weefsels van de huid, het hart en de bloedvaten tegen verouderingsverschijnselen.

VITAMINE K
(menadion)
Bevorderlijk voor een goede bloedsomloop en voorkomt inwendige bloedingen. Vitamine K1 & K2 worden door de darmbacteriŽn in het lichaam aangemaakt. Vitamine K3 is een kunstmatig vitamine.

VITAMINE P
(citrus bioflavonoiden)
Verhoogt de weerstand tegen infecties. Heeft een invloed op het juist functioneren van vitamine C en de absorptie ervan.

NIACINE
(nicotinezuur)
Maakt deel uit van een B-complex familie en is heel belangrijk voor de aanmaak van geslachtshormonen. Nuttig voor een gezond zenuwstelsel. Gunstig voor een goede spijsverteringssysteem en verlicht maag- en darmaandoeningen.

FOLIUMZUUR Belangrijk voor een gezonde huid, bestrijdt bloedarmoede en biedt bescherming tegen voedselvergiftigingen en ingewandenparasieten.




Disclaimer GoodFeeling.nl

GoodFeeling.nl publiceert met de grootste zorgvuldigheid positieve informatie ten behoeve van de algehele gezondheid. Altijd preventief en nooit diagnostisch.

Bij lichamelijke en/of geestelijke klachten kun je het best contact opnemen met een specialist of je huisarts. (redactie GoodFeeling.nl)