Goede voeding

Ja, wat verstaat men nu onder goede voeding.. Dat is iets waar de meeste mensen een eigen mening over hebben. Over dit onderwerp zijn wel honderden boeken geschreven.

Juist dat is een teken dat er zoveel meningen over bestaan. Wat voor de een genoeg is kan voor een ander onvoldoende zijn. Daarom is het belangrijk een eigen voedingspatroon op te bouwen met gezonde levensmiddelen die jij lekker en smakelijk vind en waar je van geniet. 


Dit is vooral belangrijk omdat je het de rest van je leven moet volhouden, anders val je na verloop van tijd op je oude eetpatroon terug. Want waarom zijn de meeste voedingsadviezen zo moeilijk op te volgen?

Omdat het de ervaring van iemand anders is en niet die van jezelf
.
Je moet je eigen ervaringen opbouwen en voornamelijk gezonde dingen eten die je lekker vind. Als iemand zegt: "Broccoli en tomaten moet je eten!" En jij vind prei en sperziebonen lekker, dan is de keus aan jou.

Ouderen
Vooral voor oudere mensen (55+) is het moeilijk om hun eetpatroon te veranderen. Zij zijn over het algemeen grootgebracht met: aardappelen, groente en vlees. Daar is overigens niets mis mee, maar wel een beetje eenzijdig.

Het ouder wordende lichaam heeft veel mineralen en vitaminen nodig om de gevolgen van het ouder worden af te remmen. LET WEL: tot op hoge leeftijd kun je met een goed gevoed lichaam actief blijven. Iedereen is aan het schaken met de dood en de dood wint altijd, dat weet iedereen, maar je kunt met 5 zetten schaakmat staan, of met 40 zetten. Waar kies je voor? Als je iets meer op leeftijd bent bent, dan raad ik je aan om het heel rustig aan te doen met deze veranderingen, zodat je lichaam tijd krijgt om aan de veranderingen te wennen.

Over suiker..
Er komen steeds meer bewijzen, dat suiker slecht is voor het lichaam, het verstoort namelijk een goede opname van vitaminen en mineralen in de darmen. Juist oudere mensen hebben die stoffen zo hard nodig. Ben je een zoetekauw.. dan is het moeilijk, maar probeer toch te minderen en je zult verstelt staan wat het voor je lichaam doet.

Hier volgt een begin:
 
Probeer eens een maand lang alle suiker uit je voedsel te bannen. Ook suikerhoudende producten. Lees de etiketten. Er zit meer verborgen suiker in voedsel dan je denkt. (alle [[E-nummers]], zodat je altijd weet wat ze er precies voor stoffen bij gooien).

Een tip:
 

Probeer te genieten van lekkere zuidvruchten, zoals goede rozijnen en dadels. Ze zijn lekker zoet en een goede suiker vervanger. Laat ook groente en vooral veel fruit een voorname plaats innemen, maar overdrijf niet als je heel erg veel behoefte hebt aan bijvoorbeeld een stuk chocolade, die manier kun je je lichaam trainen steeds betere voeding tot je te nemen.


Nog een goede tip:
Vermijd alle harde vetten zoals: vet vlees, frituurvet, margarine. Let vooral op die goedkope slaolie, want die is niet zo goed voor je. Roomboter mag (dun smeren). Neem bijvoorbeeld olijfolie om te bakken en in de salades. Er bestaat een milde vorm van deze olie, die een neutrale smaak heeft. Olijfolie heeft bewezen (door de eeuwen heen) de beste olie te zijn.

Bedenk dat jaren lange verkeerde eetgewoonten niet in een paar weken te veranderen zijn. Doe de training langzaam, neem de tijd ervoor en langzamerhand zul je jezelf steeds beter gaan voelen, Ook al ben je allang de 55 gepasseerd. Het feit dat je een computer hebt, bewijst al dat je een vooruitstrevend mens bent.



Disclaimer GoodFeeling.nl

GoodFeeling.nl publiceert met de grootste zorgvuldigheid positieve informatie ten behoeve van de algehele gezondheid. Altijd preventief en nooit diagnostisch.

Bij lichamelijke en/of geestelijke klachten kun je het best contact opnemen met een specialist of je huisarts. (redactie GoodFeeling.nl)