Peulvruchten

Onder peulvruchten verstaan we eigenlijk alle bonen. Witte, bruine en rode bonen, erwten en kapucijners. Deze peulvruchten leveren belangrijke voedingsstoffen die in het lichaam een opbouwende functie hebben, namelijk het eiwit en de mineralen kalk en ijzer. De koolhydraten zorgen voor de energieproductie, terwijl de vitaminen, waar onder vitamine B een beschermende functie in het lichaam hebben te vervullen.


Peulvruchten leveren goedkoop eiwit en niet zo weinig ook, namelijk per 100 gram ongeweekte peulvruchten 20 gram eiwit en dat is evenveel als 100 gram vlees.

Van peulvruchten wordt je niet dik en zijn op allerlei lekkere manieren klaar te maken. Een smakelijke peulvruchtenmaaltijd zal aan alle eisen kunnen voldoen, want zij kunnen uitstekend gecombineerd worden met vlees, groenten en andere levensmiddelen zoals kaas en ei.

Ook geven peulvruchten afwisseling in ons dagelijks menu en zorgen voor de nodige variatie. Voor mensen die liever wat minder vlees eten is het een goede vervanger. Met erwten, bonen en linzen zijn oneindig veel lekkere gerechten te maken.
 

De nieuwe voedingsinzichten geven aan dat de voeding van welvarende volkeren te weinig vezels bevatten, dus een reden te meer om geregeld peulvruchten op het menu te zetten. Minstens eenmaal per week. Over de hele aardbol worden bonen verwerkt tot maaltijden óók in landen waar het erg warm is. Een bewijs te meer dat het een goed en gezond voedingsmiddel is.

Wie vindt dat peulvruchten soms wel eens ‘zwaar op de maag kunnen liggen’ wordt geadviseerd tijdens of direct na de maaltijd een goed gezet kopje thee te drinken. Het is maar een weet! Voor vegetariërs is het heel belangrijk om naast soja ook peulvruchten op het menu te zetten.

Een stukje geschiedenis.

Bonen en linzen zijn dus duizenden jaren bij de mens bekend. Azteken, Egyptenaren en de oude Chinezen verbouwden verschillende groenten en bewaarden de gedroogde zaden als een voorraad om het menu van graan en fruit aan te vullen. Kikkererwten en linzen werden in het Midden-Oosten al omstreeks 8000 voor Christus verbouwd, terwijl de limabonen en nog enkele soorten 6000 voor Christus op de hoogvlakten van Peru werden verbouwd.

De Chinezen begonnen met de teelt van de sojaboon omstreeks 3000 voor Christus en slaagden erin met hun vindingrijkheid de sojaboon voor een grote verscheidenheid aan voedingsmiddelen te benutten, denk maar aan sojameel, sojaolie, sojasaus en sojamelk. Kortom de verschillende bonen hebben bij veel volkeren een lange geschiedenis. Ieder volk heeft zo zijn eigen voorkeur. Nederland kent verschillende soorten peulvruchten van eigen bodem en importeert ook nog verschillende bonen uit andere landen.


Nu er veel buitenlanders in ons land wonen is het assortiment enorm uitgebreid. En vaak is op markten heel veel soorten peulvruchten te koop. Voor de liefhebber is het daarom zeer interessant om eens rond te neuzen en eens een andere soort te proberen, bijvoorbeeld kikkererwten en linzen zijn bijzonder smakelijk. Ook op het Internet zijn verschillende heerlijke recepten te vinden. Dus met peulvruchten is. …goed eten - makkelijk koken – gezond leven.

Tip: Kook peulvruchten altijd zonder zout. Zout in het kookwater maakt de bonen hard en verlengt de kooktijd.

Meer tips: Super snippertips



Disclaimer GoodFeeling.nl

GoodFeeling.nl publiceert met de grootste zorgvuldigheid positieve informatie ten behoeve van de algehele gezondheid. Altijd preventief en nooit diagnostisch.

Bij lichamelijke en/of geestelijke klachten kun je het best contact opnemen met een specialist of je huisarts. (redactie GoodFeeling.nl)