Suiker

Hoe suiker kan leiden tot hypoglycemie en/of suikerziekte.

De mens van tegenwoordig eet een grote hoeveelheid suiker. Een z.g. slank makende vruchtenyoghurt bevat ongeveer 24 gram suiker. Een klein flesje cola 36 gram suiker. Tomatenketchup en appelmoes bestaan voor 24% uit suiker. Suiker zit bijna overal in, we krijgen er dus een grote hoeveelheid van binnen.

Suiker is een koolhydraat (zoals ook groenten, vruchten, aardappelen ), maar van de slechtste soort. Normaal gesproken verteren de koolhydraten langzaam in het maag-darmkanaal alvorens ze in het bloed in de vorm van glucose opgenomen worden. Een dergelijke trage afgifte noodzaakt het lichaam niet tot het nemen van allerlei noodmaatregelen.

Bij de geraffineerde koolhydraten (zoals suiker) verschijnt de glucose plotseling in grote hoeveelheid in het bloed. Deze hoge suikerconcentratie in het bloed is gevaarlijk en het lichaam reageert erop door insuline af te scheiden (v.d. alvleesklier), waardoor de bloedsuikerspiegel weer daalt.

Bij constante suikertoevoer raakt de alvleesklier overprikkeld en scheidt bij de minste suikertoevoer insuline af. Zodra de suikerspiegel daalt voelen wij ons moe en hongerig. Wij eten wat suiker en onmiddellijk voelen wij ons weer goed. Ja, gedurende een half uur, want onmiddellijk begint de alvleesklier weer insuline af te scheiden en de suikerspiegel daalt weer, waarna wij ons weer vermoeid en hongerig voelen.

De cirkel waarin wij zitten: we voelen ons niet lekker en eten iets van suiker. Hierdoor stijgt ons bloedsuikerniveau en voelen we ons weer even goed. De alvleesklier doet dit weer dalen en we voelen ons weer niet lekker en moeten opnieuw suiker eten. Dit stadium noemen we nu hypoglycemie.

Tenslotte raakt de alvleesklier overwerkt en stopt met de productie van insuline. Het gevolg is een te hoge suikerspiegel en dat noemen we dan hyperglycemie of te wel suikerziekte. Uit: MEdium, R.A. Nieuwenhuis RA.



Disclaimer GoodFeeling.nl

GoodFeeling.nl publiceert met de grootste zorgvuldigheid positieve informatie ten behoeve van de algehele gezondheid. Altijd preventief en nooit diagnostisch.

Bij lichamelijke en/of geestelijke klachten kun je het best contact opnemen met een specialist of je huisarts. (redactie GoodFeeling.nl)