
Ontvang je gratis exemplaar van Wie Ben Jij? en krijg inzichten en updates die je helpen bij je persoonlijke groei.
"Antwoorden op de belangrijkste vraag die je jezelf kunt stellen, vanuit een spiritueel filosofisch perspectief."
Heb je ooit het gevoel gehad dat er meer in je zit dan eruit komt? Dat je niet je volledige potentieel benut? Misschien word je wel beïnvloed door het Golem Effect. Dit psychologische fenomeen kan een grote impact hebben op je leven, zowel op persoonlijk als professioneel vlak.
Ben je benieuwd hoe lage verwachtingen je prestaties kunnen beïnvloeden? Wil je weten hoe je het Golem Effect kunt herkennen en overwinnen? En hoe je positieve verwachtingen kunt inzetten om je doelen te bereiken? Lees dan verder en ontdek de kracht van het Golem Effect!
Alvast 5 van de belangrijkste punten
- Hoe negatieve overtuigingen je succes in de weg staan.
- De verrassende rol van leraren in jouw ontwikkeling.
- Waarom jouw werkgever meer invloed heeft dan je denkt.
- Belangrijke waarschuwing: Stereotypering in de sport.
- De simpele stappen om het Golem Effect te overwinnen.
De wetenschap achter het Golem Effect
Het Golem Effect is een psychologisch verschijnsel. Lage verwachtingen van individuen leiden tot slechtere prestaties. Het is een self-fulfilling prophecy. Negatieve overtuigingen over iemands potentieel belemmeren de daadwerkelijke prestaties.
Het kan komen door henzelf of door hun leidinggevenden (Babad, Inbar & Rosenthal, 1982).
De oorsprong van de naam
Dit is een vorm van een self-fulfilling prophecy. Het is waargenomen in verschillende omgevingen, zoals organisaties en het onderwijs. Dit fenomeen is vernoemd naar de golem.
De golem is een antropomorf kleiwezen in de Joodse mythologie. Rabbi Loew van Praag zou het tot leven hebben gewekt.
Het verhaal van de Golem
De legende vertelt dat de golem Joden in Praag moest beschermen. Maar de golem werd steeds corrupter en liep uit de hand. Daarom moest hij vernietigd worden.
In 1982 gebruikten Babad, Rosenthal en Inbar de term uit de Joodse folklore. Ze presenteerden hun observaties over de nadelige gevolgen van *self-fulfilling prophecies*.
Wat het onderzoek zegt
In 1982 deden Babad, Rosenthal en Inbar onderzoek. Ze onderzochten onbevooroordeelde en bevooroordeelde leraren. Ze analyseerden de effecten van verschillende verwachtingen.
Deze verwachtingen kwamen door hun gevoeligheid voor het beïnvloeden van gegevens (Babad, Inbar & Rosenthal, 1982).
Het experiment met leraren
De onderzoekers beoordeelden ook het verschil tussen positieve en negatieve effecten van de verwachtingen van de leraar. Het experiment identificeerde onbevooroordeelde en bevooroordeelde leraren.
Dit deden ze op basis van hun neiging tot het beïnvloeden van gegevens. Ze beoordeelden tekeningen die zogenaamd waren gemaakt door leerlingen met een lage of hoge status.
De resultaten van het onderzoek
De leraren met een hoge mate van vooringenomenheid behandelden de leerlingen negatief. Ze zagen hen als minder getalenteerd. De andere leerlingen behandelden ze gunstiger.
Sterke en consistente voorbeelden van het Golem effect werden waargenomen. De resultaten toonden aan dat de negatieve verwachtingen de behandeling van de leerlingen hadden gevormd.
De impact op leerlingen
Het had ook een nadelige invloed op de prestaties van de leerlingen bij de taken.
Verklarende woordenlijst
- Golem Effect: Het fenomeen waarbij lage verwachtingen leiden tot slechtere prestaties.
- Self-fulfilling prophecy: Een voorspelling die zichzelf waarmaakt.
- Antropomorf: Met menselijke kenmerken.
- Latent: Verborgen, niet direct zichtbaar.
Implicaties voor het echte leven
De onderzoeksresultaten laten de verstrekkende gevolgen van het Golem effect zien.
Deze gevolgen kunnen zich gemakkelijk voordoen in alledaagse situaties. Denk aan interacties tussen ouders en kinderen, leraren en leerlingen, en werkgevers en werknemers (InnerDrive, 2022).
Het Golem Effect in het Onderwijs
Leraren kunnen de prestaties van leerlingen op veel manieren beïnvloeden. Ze kunnen bijvoorbeeld aardiger zijn tegen leerlingen van wie ze hoge verwachtingen hebben.
Terwijl ze minder aandacht besteden aan degenen die ze als minder getalenteerd beschouwen.
De rol van feedback
Leraren kunnen leerlingen ook anders behandelen. Bijvoorbeeld bij het geven van constructieve feedback en kansen voor groei.
Of bij het geven van complimenten, wat het zelfvertrouwen van de leerlingen kan vergroten.
Werkplek Dynamiek en het Golem Effect
Leerlingen van wie hoge verwachtingen zijn, kunnen meer zelfvertrouwen krijgen. Leerlingen die negatieve verwachtingen ervaren, kunnen in een vicieuze cirkel terechtkomen.
Lage verwachtingen leiden tot lagere prestaties. Dit versterkt de negatieve verwachtingen.
De invloed van werkgevers
Op het werk
Werkgevers hebben vaak verschillende verwachtingen van hun werknemers. Dit baseren ze op hun vaardigheden, motivatie en potentieel.
Daarom kunnen leidinggevenden ideeën afwijzen van mensen van wie ze minder verwachten. Ze kunnen taken micromanagen en doelen verlagen.
De impact op productiviteit
Deze behandeling kan ertoe leiden dat werknemers zich gedragen naar de lage verwachtingen van het management. Dit kan een cyclus van lage productiviteit veroorzaken.
Dit is niet goed voor de organisatie en de werknemers.
De zichtbaarheid van het Golem effect in sport
In de sport
Het Golem effect is ook te zien in de sport. Coaches moeten beslissingen nemen over de talenten en capaciteiten van spelers.
Ze kiezen specifieke spelers voor specifieke rollen.
Het gevolg van verwachtingen in teams
Dit kan leiden tot verschillende verwachtingen van de coach. Deze verwachtingen kunnen de prestaties van de teamleden beïnvloeden (Mahoney, 2011).
Spelers van wie weinig wordt verwacht, presteren mogelijk naar de stereotypen. Dit kan een negatieve invloed hebben op hun sportcarrière.
Stereotypering en atletische carrières
Het Golem Effect overwinnen
Het Golem effect is ernstig, maar we kunnen het verzachten en overwinnen. Dit kan in twee stappen:
Bewustwording als eerste stap naar verandering
Bewustzijn cultiveren
Leidinggevenden moeten zich bewust zijn van hun invloed op het gedrag van hun ondergeschikten. Ouders, leraren, coaches en werkgevers moeten zich realiseren dat hun interacties hun verwachtingen overbrengen.
Het is belangrijk om vooroordelen in verwachtingen te vermijden. Dit is een essentiële stap om het Golem effect te verminderen.
Het doorbreken van negatieve verwachtingen
Aan de andere kant moeten kinderen, leerlingen, atleten en werknemers zich bewust worden van de verwachtingen van anderen. Deze verwachtingen kunnen hun gedrag beïnvloeden.
Dit vergroot het inzicht in hoe lage verwachtingen van anderen hun prestaties kunnen belemmeren. Het helpt hen om veerkracht te ontwikkelen.
Het belang van positieve bekrachtiging
Verwachtingen veranderen
Leidinggevenden kunnen negatieve verwachtingen vervangen door positieve.
In plaats van te verwachten dat hun ondergeschikten falen, kunnen ze hun mogelijkheden benadrukken. Ze kunnen hoge normen stellen en zo de prestaties verbeteren door middel van affirmaties.
Jouw potentieel maximaliseren
Ook kunnen mensen onder gezag hogere verwachtingen van zichzelf hebben. Ze kunnen ernaar streven om deze normen te bereiken. Zo kunnen ze hun prestaties verbeteren.
Geraadpleegde bronnen:
- Babad, E. Y., Inbar, J., & Rosenthal, R. (1982) – Onderzoek naar bevooroordeelde en onbevooroordeelde leraren (Pygmalion, Galatea en Golem-effect).
- Rosenthal, R., & Jacobson, L. (1968) – Klassiek onderzoek over verwachtingseffecten in de klas.
- Brophy, J. E. (1983) – Onderzoek naar selffulfilling prophecy en verwachtingen van leraren.
- Simply Psychology – What is the Golem Effect – Uitleg over het Golem-effect en gevolgen voor tweetalige leerlingen.
- Mahoney, R. (2011) – Artikel over Chris Bosh en selffulfilling prophecy in sportcontext (NY Times).
Ook lezen:
Veelgestelde vragen
Wat is het Golem Effect?
Het Golem Effect is een psychologisch fenomeen. Lage verwachtingen leiden tot slechtere prestaties.
Hoe beïnvloedt het Golem Effect mijn prestaties?
Negatieve overtuigingen over je potentieel kunnen je daadwerkelijke prestaties belemmeren. Je gaat je gedragen naar de lage verwachtingen.
Waar komt de naam Golem Effect vandaan?
De naam komt van de golem, een figuur uit de Joodse mythologie. De golem was een kleiwezen dat tot leven werd gewekt, maar uit de hand liep.
Hoe kan ik het Golem Effect overwinnen?
Bewustwording is de eerste stap. Vervang negatieve verwachtingen door positieve en stel hoge doelen voor jezelf.
Waar kan het Golem Effect voorkomen?
Het Golem Effect kan voorkomen in het onderwijs, op het werk en in de sport. Overal waar verwachtingen een rol spelen.