Online dating is de afgelopen jaren enorm populair geworden. Wereldwijd maken al meer dan 300 miljoen mensen gebruik van datingapps en websites. Het begrijpen van hoe mensen via deze online platforms hun partners kiezen, kan ons veel leren over de psychologie van romantische aantrekkingskracht en partnerkeuze.
Een omvangrijk nieuw onderzoek, gepubliceerd in Human Nature, werpt nieuw licht op dit onderwerp. Wetenschappers analyseerden gegevens van maar liefst 1.8 miljoen online daters uit 24 landen, om te ontdekken welke factoren van invloed zijn op iemands populariteit en succes op datingplatforms. (Download Studie in PDF)
In deze blogpost vat ik de belangrijkste bevindingen samen en bespreek ik wat we uit dit onderzoek kunnen leren over hoe mensen romantische partners kiezen, zowel online als offline.
De Belangrijkste Onderzoeksvragen
Het onderzoek richtte zich op drie kernvragen:
- Verhoogt een hogere opleiding en inkomen de romantische interesse die iemand online ontvangt?
- Zijn er verschillen tussen mannen en vrouwen in dit effect?
- Hoe verschilt dit effect tussen landen en culturen?
Deze vragen zijn relevant omdat eerder onderzoek vaak tegenstrijdige resultaten liet zien. Sommige studies vonden dat vrouwen juist minder aantrekkelijk worden gevonden als ze hoogopgeleid of succesvol zijn. Andere studies vonden echter dat een hogere opleiding en inkomen zowel mannen als vrouwen aantrekkelijker maakt.
Dit nieuwe onderzoek probeert met een enorme hoeveelheid echte gedragsdata van online daters meer duidelijkheid te scheppen.
De Methodologie van het Onderzoek
De onderzoekers kregen toegang tot gegevens van leden van een internationale datingsite, actief in 24 landen. In totaal gaat het om maar liefst 1.8 miljoen datingprofielen.
Voor elk profiel werd onder andere het aantal ontvangen berichten, likes en winks (een digitaal knipoogje) geteld. Dit vormde een maat voor hoeveel interesse iemand ontving van andere leden. Vervolgens is gekeken of dit verband hield met iemands geslacht en met een combinatie van opleidingsniveau en inkomen, als indicatie van iemands ‘hulpbronnen’.
Er zijn ook enkele beperkingen van deze onderzoeksmethode. Zo ontbrak informatie over uiterlijke aantrekkingskracht, dat ook een grote invloed heeft op dating succes. Ook waren bijna alle deelnemers afkomstig uit ‘westerse’ landen.
Het Belang van Geslacht bij Partnerkeuze
Een van de meest opvallende resultaten is dat vrouwen op de datingsite gemiddeld veel meer interesse ontvingen dan mannen. In vrijwel alle landen kregen vrouwelijke profielen zo’n 500-800% meer likes, berichten en winks.
Dit geslachtsverschil was opvallend consistent tussen landen. Alleen in de Verenigde Staten verdween het verschil bij mannen met een zeer hoge opleiding en inkomen. Maar over het algemeen profiteerden vrouwen dus veel meer van het daten online.
Dit benadrukt dat geslacht een van de krachtigste voorspellers is van iemands dating succes. Vrouwen hebben online veel meer keuze dan mannen. Dit kan leiden tot frustratie bij sommige mannen die weinig matches krijgen. Tegelijkertijd kan de overvloed aan keuzes ook overweldigend zijn voor vrouwen.
Meer Hulpbronnen en inkomen bij Mannen Verhogen de Aantrekkingskracht
Zowel voor mannen als vrouwen gold dat een hogere opleiding en inkomen samenhingen met meer interesse van anderen. Dus hoe succesvoller iemand is, hoe populairder hun datingprofiel.
Opvallend genoeg was dit effect bijna 2,5 keer sterker voor mannen dan voor vrouwen. Bij mannen verdubbelde de interesse ruwweg als ze 1 standaarddeviatie hoger scoorden op opleiding en inkomen. Voor vrouwen was deze stijging ‘slechts’ ongeveer 40%.
Dit ondersteunt de evolutionaire visie dat vrouwen sterk letten op de hulpbronnen en status van mannen bij partnerkeuze. Voor mannen is dit minder belangrijk bij vrouwen.
De rationele hierachter is dat vrouwen in onze evolutionaire geschiedenis meer baat hadden bij een partner die hen en hun kroost kon onderhouden. Mannen konden zich meer focussen op andere kwaliteiten, zoals jeugd en vruchtbaarheid.
Lees ook: 10 jaar Tinder en Lexa: Hoe dating apps het voor iedereen hebben verpest
Culturele Verschillen zijn Kleiner dan Gedacht
Er waren wel enige culturele verschillen in de mate waarin hulpbronnen belangrijk waren. Zo was dit effect iets sterker in landen met grotere genderongelijkheid en zwakkere economie.
Maar over het geheel genomen waren de culturele verschillen verrassend klein. In alle moderne samenlevingen lijken dezelfde evolutionaire psychologische mechanismen van aantrekkingskracht een rol te spelen.
Dit gaat in tegen de verwachting van sommige sociologen en antropologen dat culturele invloeden een veel grotere impact zouden hebben. Kennelijk zijn er universele psychologische wetmatigheden die onze partnerkeuze sturen, ongeacht cultuur of online/offline context.
Online Dating als Ideale Onderzoeksmethode
Online dating biedt onderzoekers een schat aan informatie over menselijke partnerkeuze. Leden hebben toegang tot een enorm aanbod aan potentiële partners. En hun gedrag – swipes, likes, berichten – laat zien tot wie ze zich daadwerkelijk aangetrokken voelen.
De grootste studies over partnerkeuze stonden voorheen vaak los van elkaar. Nu bieden deze gigantische hoeveelheden online dating data de mogelijkheid om patronen over miljoenen mensen te analyseren.
Uiteraard zijn er ook verschillen tussen online en offline dating. Online is uiterlijk belangrijker, en zijn interacties aanvankelijk oppervlakkiger. Maar voor onderzoek naar de basisprincipes van aantrekkingskracht biedt online dating een schat aan informatie.
Conclusie en Advies voor Singles
Dit onderzoek laat zien dat geslacht, opleiding en inkomen zeer bepalend zijn voor iemands dating succes. Vrouwen hebben online een enorme voorsprong. En hoe succesvoller iemand is, hoe gewilder ze zijn als partner.
Voor singles is de boodschap dus: focus op je carrière en financiële situatie. Niet alleen in het echte leven, maar zeker ook op je datingprofiel. Dit geldt sterker voor mannen dan voor vrouwen.
Uiteraard blijft uiterlijke aantrekkingskracht cruciaal. Maar deze studie benadrukt dat we ons succes en status niet moeten onderschatten bij het vinden van een partner. Of je nu online of offline date, onze diepere psychologische mechanismen voor partnerkeuze veranderen niet zomaar.
Dit artikel is gebaseerd op de studie “Being More Educated and Earning More Increases Romantic Interest: Data from 1.8 M Online Daters from 24 Nations” van Peter K. Jonason en Andrew G. Thomas, gepubliceerd in Human Nature in 2022.
Like ons op Facebook om meer artikelen zoals deze in je feed te zien verschijnen die je anders zou missen.