Ontvang je gratis exemplaar van Wie Ben Jij? en krijg inzichten en updates die je helpen bij je persoonlijke groei.
"Antwoorden op de belangrijkste vraag die je jezelf kunt stellen, vanuit een spiritueel filosofisch perspectief."
Ik heb goed nieuws voor je: geluk is besmettelijk en beïnvloedt het geluk van anderen met wie je verbonden bent.
Dat klopt – volgens recent onderzoek van de Universiteit van Pennsylvania – is jezelf en de mensen om je heen gelukkig maken niet alleen mogelijk, maar eigenlijk heel gemakkelijk. Het enige wat je hoeft te doen, vrij letterlijk, is het woord verspreiden.
De studie, getiteld “What Makes Online Content Viral?” volgde de circulatie van bijna 7000 artikelen uit de New York Times over een periode van drie maanden en ontdekte dat positieve artikelen vaker gedeeld werden dan negatieve.
Het lezen van positieve berichten brengt 64% van de mensen geluk
Gelijkaardige studies van online gedrag wijzen er ook op dat we online eerder woorden gebruiken als “blij, liefde, aardig en lief” dan “bezorgd, gekwetst, verdrietig en lelijk” en dat we 70% van de tijd onze positieve dagelijkse ervaringen delen. Ja geluk is besmettelijk.
Deze studies maken deel uit van een ware golf van onderzoeken naar de manier waarop stemmingen en emoties zich verspreiden tussen mensen die via online sociale netwerken met elkaar verbonden zijn. Volgens een twee decennia durende studie van onderzoekers van de Universiteit van Californië in San Diego is in grote mate geluk besmettelijk, maar kunnen online gemeenschappen in feite “de intensiteit van globale emotionele synchronie vergroten”.
In onderzoek aan de Universiteit van Tübingen ontdekten wetenschappers die de emotionele reacties van Facebook gebruikers in Duitsland en de VS volgden, dat het lezen van positieve berichten van anderen bij 64% van de mensen geluk teweegbracht. Ok hier weer: geluk is besmettelijk.
Met één positieve post kun je de dag opfleuren
Zie het zo: Jouw goede nieuws beïnvloedt je vrienden positief, die op hun beurt hun vrienden positief beïnvloeden. Met één positieve post kun je de dag opfleuren van iemand die je nog nooit ontmoet hebt.
Maar aan de andere kant verspreiden ook negatieve emoties zich via netwerken. In een online sociaal netwerk studie in de VS, waarbij gegevens van miljoenen Facebook gebruikers werden gebruikt, bleek regenval de emotionele inhoud van de statusupdates van mensen negatief te beïnvloeden, en dit beïnvloedde de negativiteit van berichten van vrienden in andere steden die geen last hadden van regenval. Negativiteit, zo bleek, verwekt negativiteit.
Je positieve nieuws delen heeft, zo suggereert onderzoek, ook directe voordelen voor je. Als je een positieve ervaring die je hebt gehad met een ander communiceert, verhoogt dat het effect van de positieve ervaring zelf, omdat je de ervaring opnieuw beleeft en herbeleeft.
Toen onderzoekers van vier universiteiten in de Verenigde Staten samenwerkten met eharmony ontdekten ze dat het delen van positief nieuws tussen partners geluk en levenstevredenheid versterkte en zo concludeerden dat geluk besmettelijk is, meer nog dan ze dachten.
“If it bleeds, it leads” is omgekeerde van geluk is besmettelijk
Inzicht in de invloed die goed – en slecht – nieuws op ons humeur kan hebben is om vele redenen belangrijk. Te midden van een 24/7 nieuwscyclus die gedomineerd wordt door verhalen over geweld, oorlog, natuurrampen en corruptie – denk aan het oude media adagium “if it bleeds, it leads” – is het weinig wonder dat mensen depressie en bezorgdheid melden na het bekijken van de nachtelijke nieuwsbulletins.
Het bevestigende van dit onderzoek is dat het aantoont dat we goed nieuws willen horen en dat we de sociale media gebruiken als medium om dat te creëren en te verspreiden.
Verder bewijs voor dit verlangen naar opbeurend nieuws is te vinden in de bloei van websites als Positive News, dat sinds zijn oprichting in juli ‘s werelds eerste crowdfunded wereldwijde media coöperatie is geworden. De krant is nu eigendom van 1526 lezers, journalisten en supporters.
Dus, hoe kun je goed nieuws gaan delen?
Je kunt de bovenstaande sites bezoeken en hun positieve verhalen met anderen delen. Je kunt je ertoe verplichten meer positieve berichten op Facebook, Twitter en Instagram te schrijven en meer goed nieuws persoonlijk te delen. Je kunt je eigen manier beginnen om positief nieuws te delen en te verspreiden.
Ik word elke dag wakker met een nieuwe positieve tweet
Ik heb onlangs mijn twitteraccount gebruikt om een “Positive Detective” campagne op te zetten en mijn netwerk gevraagd om voorbeelden van positieve kwaliteiten bij anderen op te sporen. Ik word elke dag wakker met een nieuwe positieve tweet en dat geldt ook voor iedereen in mijn netwerk. Het is een gemakkelijke en effectieve manier om wat positieve emotietherapie te krijgen.
Je goede nieuws delen lijkt misschien een klein gebaar, maar het kan een groot effect hebben en mensen een reddingsboei zijn in de zee van negativiteit die vaak de mainstream media is. Wordt het niet tijd dat we onze eigen boot besturen?
Veelgestelde Vragen
Wat betekent het dat geluk besmettelijk is?
Geluk kan zich verspreiden van persoon tot persoon. Als iemand gelukkig is, kan dit een positief effect hebben op de mensen om hen heen.
Hoe kan ik mijn geluk delen met anderen?
Je kunt geluk delen door positieve berichten te plaatsen op sociale media, je positieve ervaringen te delen en goed nieuws te verspreiden.
Wat zijn de voordelen van het delen van positief nieuws?
Het delen van positief nieuws kan je eigen geluk vergroten doordat je de ervaring herbeleeft. Het kan ook de mensen om je heen gelukkiger maken.
Wat zegt de wetenschap over de verspreiding van geluk?
Onderzoek toont aan dat positieve emoties zich kunnen verspreiden via sociale netwerken, zowel online als offline, wat een kettingreactie van geluk kan veroorzaken.
Kunnen negatieve emoties ook besmettelijk zijn?
Ja, net zoals positieve emoties kunnen negatieve emoties zich ook verspreiden en een negatieve invloed hebben op anderen.
Like ons op Facebook om meer artikelen zoals deze in je feed te zien verschijnen die je anders zou missen.