Maar wat als tijd, zoals wij die kennen, eigenlijk niet echt bestaat?

Maar Wat Als Tijd, Zoals Wij Die Kennen, Eigenlijk Niet Echt Bestaat?


219 keer gelezen sinds
9
minuten leestijd
9
minuten leestijd
219 keer gelezen sinds

5
(1)

Al sinds het begin van ons denken probeert de mensheid het concept van tijd te doorgronden. Tijd is een constante in ons bestaan, die elke verandering in ons leven vormgeeft en beïnvloedt. Ondanks dat het ons allemaal raakt – of je nu een filosoof, een president of een gewone burger bent – blijft het een mysterie gedurende ons leven. Maar wat als tijd, zoals wij die kennen, eigenlijk niet echt bestaat? Het zou kunnen dat tijd niets meer is dan een maatschappelijk construct, zonder enige bestaansgrond buiten onze geesten en cultuur.

Chronos en Kairos: Twee Gezichten van Tijd

De oude Grieken hadden twee woorden voor tijd: Kronos en Kairos. Kronos verwijst naar chronologische of sequentiële tijd, terwijl Kairos een geschikt of gelegen moment voor actie aanduidt. Terwijl Kronos kwantitatief is, is Kairos kwalitatief. Het grote verschil zit hem in het tellen van de uren van de dag versus het laten tellen van die uren. Kronos is de eerste vorm van tijd die we tegenkomen.

Het vertegenwoordigt de versie van tijd die seconde voor seconde wegtikt op de klokken en kalenders die ons leven organiseren. Het is de tijd van wetenschap, geschiedenis en de progressie van verleden naar toekomst. Maar Kronos is meer dan slechts een maatstaf; het is wat de meeste beschavingen stabiel houdt en samenlevingen aan het werk zet.

Het Belang van Kronos en Kairos

Voorbeelden zoals de Egyptenaren die hun piramides uitlijnden met hemelse gebeurtenissen, of hoe vandaag de dag Kronos onze routines dicteert, van onze wekkers die ons vertellen wanneer we op moeten staan tot de deadlines die we moeten halen. Kairos daarentegen is het gelegen moment, het juiste of perfecte moment voor actie.

In tegenstelling tot de lineaire progressie die Kronos suggereert, is Kairos subjectief. Het gaat over het grijpen van het moment, het herkennen van de juiste tijd voor beslissing of actie die niet door een klok of kalender kan worden gemeten. Deze momenten van Kairos suggereren dat tijd niet slechts een volgorde is, maar een concept van mogelijkheid.

De Filosofie van Tijd

Door de geschiedenis heen hebben vele filosofen geprobeerd uit te vinden wat tijd werkelijk is, elk met een ander standpunt. De Grieken stelden fundamentele vragen over tijd. Aristoteles betoogde over het bestaan van tijd in relatie tot beweging en verandering, en vroeg zich af of tijd kon bestaan zonder de ziel om het te tellen.

Voor hem was tijd slechts een maatstaf van verandering. Augustinus zag tijd als een puzzel, een belangrijk aspect van verleden, heden en toekomst binnen de menselijke geest, eerder dan als een externe entiteit. Henri Bergson introduceerde het concept van durée, of duur, waarbij de ervaring van tijd wordt uitgelegd als een continue stroom.

Deze verkenning van tijd, van het praktische Kronos tot het opportunistische Kairos, en de filosofische beschouwingen van Aristoteles tot Bergson, onthult de complexiteit en veelzijdigheid van tijd. Het daagt ons uit om verder te kijken dan de klok en de kalender, naar de momenten die echt betekenis geven aan ons leven.

Bergsons Kwalitatieve Tijdservaring

Henri Bergsons concept van durée gaat over de kwalitatieve ervaring van tijd als een continue stroom die niet door klokken kan worden opgedeeld. Bergson betoogde dat geen twee momenten van durée ooit identiek kunnen zijn. Bijvoorbeeld, de aankomst van een trein op een specifiek objectief tijdstip is altijd hetzelfde, maar onze vorige gevoelens en herinneringen beïnvloeden onze huidige tijdservaring, waardoor bepaalde momenten langzamer kunnen aanvoelen dan andere.

De tijd van 15:00 tot 16:00 uur of van 20:00 tot 21:00 uur is dezelfde duur, maar afhankelijk van wat je op dat moment voelt of doet, kan het de perceptie van hoe snel tijd verstrijkt, vormen. Dit is vaak waarom we vinden dat momenten waarop we volledige geluk bereiken, zoals vakanties, veel sneller voorbijgaan dan situaties zoals vastzitten in het verkeer of het bijwonen van een les op school.

Existentialisme en Relativiteitstheorie

Existentialisten, die de kwesties van het menselijk bestaan onderzoeken, hebben een ander gezichtspunt over tijd, in het bijzonder Martin Heidegger, die het concept van Dasein onderzocht, ons ‘zijn in de wereld’. Hij geloofde dat tijd een fundamenteel aspect van het bestaan is, iets dat diep verbonden is met ons begrip van onszelf. Voordat Albert Einstein tijd werd beschouwd als iets waarin de gebeurtenissen van het universum zich ontvouwden.

In 1905 publiceerde Einstein zijn paper over speciale relativiteit, waarmee hij een universum introduceerde waar de natuurwetten hetzelfde zijn voor alle niet-versnellende waarnemers. Een onverwachte implicatie van zijn theorie was de relativiteit van gelijktijdigheid, wat suggereert dat gebeurtenissen die gelijktijdig voor één waarnemer plaatsvinden, op verschillende tijden voor een ander kunnen gebeuren.

Tijd in het Universum

Einstein stopte niet bij speciale relativiteit; later, in 1915, kwam hij met het idee van algemene relativiteit, een theorie die tijd en ruimte weeft tot een enkel dynamisch weefsel, bekend als ruimtetijd. Deze theorie suggereerde dat massieve objecten zoals sterren en planeten het weefsel van ruimtetijd vervormen, waardoor wat wij als zwaartekracht waarnemen ontstaat.

Albert Einstein stelde voor dat tijd geen vast podium is waarop gebeurtenissen zich ontvouwen, maar een dimensie die is gekoppeld met de drie dimensies van ruimte. Volgens zijn relativiteitstheorie is het onderscheid tussen verleden, heden en toekomst slechts een hardnekkig aanhoudende illusie.

Eeuwigheid en Tijdelijk Bestaan

Tijd, zoals wij die waarnemen, kan een illusie zijn, een constructie van de menselijke geest die in het universum geen absolute bestaansvorm heeft. Als tijd simpelweg een verzameling momenten is, dan zijn het verleden, het heden en de toekomst even reëel. Dit gezichtspunt, bekend als eternalisme, suggereert dat tijd door verschillende toestanden van het universum beweegt in plaats van een enkele chronologische tijdslijn.

Tijd daagt ons uit om de eeuwige terugkeer te omarmen, om ons leven zo te leven alsof we bereid zouden zijn ze keer op keer te leven, voor eeuwig. Als we werkelijk vastzitten in een herhalende cyclus van dezelfde gebeurtenissen, waarom maken we dan niet die gebeurtenissen iets waar we van genieten of waar we trots op zijn? Bijvoorbeeld, zullen we gelukkig of trots zijn op tijd besteden aan gewoontes zoals scrollen op sociale media of het kijken van tv-shows?

Het hangt af. Misschien bekijk je tv-shows met je familie of een vriend, dus je zou het als een geweldige tijdsbesteding kunnen beschouwen. Maar als je alleen op je bed ligt, je overgevend aan talloze korte filmpjes, zou je dan gelukkig zijn? We zouden moeten streven naar een leven waarin we de volgende dag hetzelfde zouden willen doen, zelfs als we precies dezelfde dingen doen. We moeten beginnen onze uren te laten tellen en gelukkig zijn terwijl we die uren doorbrengen.

Onze Relatie met Tijd

We leven constant met de angst om onze tijd te verspillen en voelen hoe onze dagen ons ontglippen. Wij zijn de enige soort die ons leven meet in jaren en decennia of plannen maakt voor een toekomst die we misschien nooit zullen zien. Ons leven is tijdelijk en de dood is een aspect dat we allemaal op een bepaald moment moeten ervaren, wat ons aanspoort om met urgentie en betekenis te handelen.

Dit aspect van tijd dwingt ons om doel, nalatenschap te zoeken en prestaties te bereiken die onze levensduur overstijgen. Het probleem is niet dat we niet genoeg tijd hebben, maar dat we het grootste deel ervan verspillen. Elk moment dat we leven, verkort ons leven. Daarom moeten we ernaar streven om te doen wat ons gelukkig maakt, in plaats van het te verspillen aan diverse zinloze taken.

Prioriteiten Stellen en Tijd Waarderen

Veel mensen klagen dat ze niet genoeg tijd hebben, maar in werkelijkheid heb je wel tijd; je moet alleen prioriteit geven aan bepaalde taken boven andere. Zoals Lao Tzu zei: “Tijd is een gecreëerd ding. Zeggen ‘ik heb geen tijd’ is als zeggen ‘ik wil niet’.” Het gaat er niet om dat je niet genoeg tijd hebt voor je familie of werk, maar dat je het opoffert voor iets dat je meer waardeert, of tenminste denkt dat het meer waard is. De waarde die je aan je tijd hecht, bepaalt hoe goed je de dingen prioriteert die je moet doen om een zinvol leven te leiden.

Maar wat als tijd, zoals wij die kennen, eigenlijk niet echt bestaat?

Leef in het Heden

Marcus Aurelius, een Romeinse keizer en een van de machtigste mannen aller tijden, suggereert dat je elk moment moet leven op een manier die je doel of leven vervult. Hij stelt voor om elk moment van de dag te besteden aan het dienen van het algemeen welzijn van de samenleving of het bereiken van je doelen, en niet te verspillen aan iets nutteloos, maar iets groots.

Marcus Aurelius waardeert het huidige moment zeer en gelooft dat het een van de grootste gaven is. Tijd, op de grote schaal van de eeuwigheid, is slechts een kort moment; daarom moeten we stoppen met zorgen maken over de toekomst of spijt hebben van het verleden, maar effectief en productief handelen in het heden.

Vrede Maken met Tijd

Misschien is het belangrijkste aspect van tijd wel vrede maken met tijd, begrijpen dat we het niet kunnen controleren, maar wel onze ervaring ervan. We kunnen ervoor kiezen om in het moment te leven, het nu te waarderen en los te laten van vroegere spijt en toekomstige angsten.

Het leven gaat over openstaan voor nieuwe kansen en schoonheid of dankbaarheid vinden in het heden, terwijl we ons losmaken van verbeelde scenario’s en ‘wat als’ -gedachten die ons brein vaak met overdenken kunnen vertroebelen, waardoor we niet in het heden kunnen zijn.

Vrede maken met tijd gaat niet alleen over kiezen om in het moment te leven, maar ook over het aangaan van het leven zelf. We moeten zowel de kleine als grote prestaties in het leven waarderen, in plaats van ze als vanzelfsprekend te beschouwen.

Klik op een ster om dit artikel te beoordelen!

Gemiddelde waardering 5 / 5. Stemtelling: 1

Tot nu toe geen stemmen! Ben jij de eerste dit bericht waardeert?

Random Image

Fact checking: Nick Haenen, Spelling en grammatica: Sofie Janssen

Zoeken

Fact checking: Nick Haenen
&
Spelling en grammatica: 
Sofie Janssen

Image Not Found