GoodFeeling.nl - DEI Onderzoek

Nieuw Onderzoek Ontmaskert DEI-Trainingen: Meer Harmonie of Meer Verdeeldheid?


23 keer gelezen sinds
4
minuten leestijd
4
minuten leestijd
23 keer gelezen sinds

0
(0)

Een nieuw onderzoeksrapport, geschreven door sociaal wetenschapper David Millard Haskell (universitair hoofddocent aan Wilfrid Laurier University) en gepubliceerd door de Aristotle Foundation for Public Policy, beoordeelt bestaand onderzoek op het gebied van “diversiteit, gelijkheid en inclusie” (DEI). Het rapport onderzoekt of DEI-instructie leidt tot meer harmonie en minder vooroordelen, of juist tot het tegenovergestelde.

Professor Haskell analyseerde studies over DEI-trainingen die zijn gepubliceerd in vooraanstaande sociaalwetenschappelijke tijdschriften, waaronder de Annual Review of Psychology, Anthropology Now, Journal of Experimental Psychology, Psychological Science en Journal of Personality and Social Psychology. De auteurs van deze studies zijn onderzoekers verbonden aan instellingen zoals Harvard University, Princeton University, Yale University, Universiteit van Michigan, Syracuse University en Universiteit van Aberdeen.

Lees ook: Dei En Diversiteitstraining Zaaien Verdeeldheid, Zijn Contraproductief En Onnodig

Over de belangrijkste conclusie van zijn rapport zei professor Haskell: “Voorstanders van DEI-instructie beweren stellig dat het werkt. Ze stellen dat het effectief is in het positief veranderen van gedrag. Die bewering wordt echter niet ondersteund door empirisch bewijs.” Hij voegde eraan toe: “Er is daarentegen duidelijk empirisch bewijs dat bepaalde aspecten van DEI-instructie juist leiden tot meer vooroordelen en zelfs schade veroorzaken.”

Selecte bevindingen uit het rapport van professor Haskell, genaamd Reality Check, zijn als volgt:

  • Vorig onderzoek dat stelt dat DEI-trainingen effectief zijn in het blijvend veranderen van gedrag, kampt met ernstige tekortkomingen in de “interne en externe validiteit” en met “verontrustende aanwijzingen van publicatiebias.” Deze methodologische zwaktes maken het onmogelijk om te bepalen of, wanneer en waarom dergelijke interventies vooroordelen verminderen.
  • Recente meta-analyses van bestaande DEI-literatuur wijzen op een zorgwekkende trend: DEI-instructie groeit exponentieel, terwijl bewijs dat het positieve resultaten oplevert, ontbreekt. Specifiek: “De implementatie van diversiteitstraining heeft de beschikbare bewijzen voor de effectiviteit ervan duidelijk overschreden.”
  • Verschillende studies hebben aangetoond dat DEI-instructie vaak juist bigotterie activeert in plaats van onderdrukt. Meer specifiek zijn kernconcepten zoals “wit privilege” rechtstreeks in verband gebracht met toenemende vijandigheid jegens de meerderheidsgroep.
  • Kernconcepten die tijdens DEI-trainingen als “feiten” worden gepresenteerd (bijvoorbeeld claims van systemisch racisme), blijken vaak geen empirische onderbouwing te hebben.

Professor Haskell merkt op: “‘Organische’ diversiteit—waarbij mensen van alle kleuren, geloven en achtergronden vrij kunnen bloeien binnen een Canadese samenleving die iedereen gelijk waardeert— is iets goeds. Maar mijn literatuurstudie laat zien dat DEI-instructie dat soort samenleving niet bevordert. Onder invloed van DEI kan de wereld juist een meer verdeelde, vijandige plek worden.”

Geraadpleegde bronnen:

Veelgestelde vragen

Wat onderzoekt het rapport van professor Haskell?

Het rapport analyseert bestaand onderzoek naar DEI-trainingen en beoordeelt hun effectiviteit in het verminderen van vooroordelen en bevorderen van inclusiviteit. De conclusie is dat empirisch bewijs voor blijvende positieve effecten ontbreekt.

Wat zijn de belangrijkste bevindingen van het rapport?

Het onderzoek wijst op methodologische tekortkomingen in eerdere studies en benadrukt dat DEI-trainingen vaak juist bigotterie versterken en verdeeldheid vergroten. Claims over systemisch racisme blijken vaak niet empirisch onderbouwd.

Is er een alternatief voor DEI-trainingen?

Professor Haskell benadrukt dat ‘organische’ diversiteit, zonder dwingende DEI-trainingen, een effectievere manier kan zijn om harmonie en gelijkwaardigheid te bevorderen in de samenleving.


Klik op een ster om dit artikel te beoordelen!

Gemiddelde waardering 0 / 5. Stemtelling: 0

Tot nu toe geen stemmen! Ben jij de eerste dit bericht waardeert?

Fact checking: Nick Haenen, Spelling en grammatica: Sofie Janssen

Zoeken

Fact checking: Nick Haenen
&
Spelling en grammatica: 
Sofie Janssen

Image Not Found
Image Not Found

Persoonlijkheidstesten

Myers-Briggs Type Indicator (MBTI)
CliftonStrengths Assessment
Emotionele Intelligentie Test
Sigma man Test
Image Not Found

Hoogst gewaardeerd