snel oordelen

Hoe Je Het Snelle Oordelen Kunt Voorkomen En Daardoor Betere Beslissingen Kunt Nemen


1723 keer gelezen sinds
5
minuten leestijd
5
minuten leestijd
1723 keer gelezen sinds

0
(0)

Ontvang je gratis exemplaar van Wie Ben Jij? en krijg inzichten en updates die je helpen bij je persoonlijke groei.

"Antwoorden op de belangrijkste vraag die je jezelf kunt stellen, vanuit een spiritueel filosofisch perspectief."


Het leven zit vol situaties waarin we snel oordelen en snelle beslissingen moeten nemen. Soms is het voor onze veiligheid, zoals wanneer we met iemand omgaan die onze innerlijke radar laat afgaan en ons waarschuwt dat het gevaarlijk is om bij “die ene” persoon te zijn.

We oordelen snel dat er iets mis is met deze persoon en dat we bij hem weg moeten. Het is belangrijk om naar die innerlijke stem te luisteren, vooral als het gaat om onze bescherming.

In ons dagelijks leven nemen we echter vaak beslissingen zonder alle feiten. We reageren snel zonder de persoon of de situatie een kans te geven.

We vellen een oordeel, lopen te hard van stapel en zeggen en doen dingen op basis van een verkeerde interpretatie. We kunnen ons vergissen in iets waarvan we denken dat we gelijk hebben.

Er zijn genoeg uitdagingen in het leven, dus laten we een manier vinden om geen onnodige uitdagingen te creëren en te streven naar meer vertrouwen en harmonie.

snel oordelen

Oordelende neigingen overwinnen

Een van de eerste manieren om het overhaast oordelen te overwinnen is ons bewust te zijn van onze neiging tot oordelen.

De enige manier om echt te stoppen met oordelen is te weten wanneer we dit in de eerste plaats doen. Een belangrijk kenmerk van oordelende mensen is dat ze zich realiseren dat ze anderen afstemmen.

Wanneer we een conclusie trekken, stoppen we met luisteren. Helaas leidt dit vaak tot ongepaste beslissingen. Als we ons werkelijk richten op het luisteren naar wat iemand zegt, zouden we misschien een andere, beter geïnformeerde conclusie trekken.

We zijn te veel bezig met het bewijzen van ons gelijk in plaats van te luisteren naar de ander. We kunnen voorkomen dat we snel oordelen door van nieuwsgierigheid onze standaardinstelling te maken.

Als we nieuwsgierig zijn, staan we open om te leren en informatie te ontvangen. We kunnen vragen stellen die ons in staat stellen de betekenis van een uitspraak te begrijpen in plaats van te oordelen of aannames te doen.

We kunnen vragen ook zo formuleren dat ze de persoon niet in de verdediging drukken en de communicatie afsluiten. Vermijd stereotypering en profilering van anderen. Probeer empathisch te zijn en kruip even in de huid van een ander.

Als we een probleem hebben in een zakelijke deal of transactie, moeten we professioneel handelen en de persoon de kans geven om te reageren.

Defensief zijn, vernietigt de communicatie. Negativiteit moet uit het gesprek of de e-mail worden gelaten. Rustig bespreken hoe we de kwestie kunnen oplossen of rechtzetten leidt vaak tot een bevredigend resultaat.

Versterk elkaar

Zoals we ons herinneren, vonden meisjes op de middelbare school en de middelbare school vaak dat het beoordelen van anderen een manier was om aansluiting te vinden – en zo ontstonden er kliekjes. Dit leidde vaak tot pesten en kleineren.

Er ontstaat een band als gelijkgestemde meisjes op dezelfde manier oordelen. Of we nu onzeker waren, bang of de goedkeuring van anderen nodig hadden, we wilden er allemaal bij horen.

We zijn nu echter volwassen en het is tijd om dit gedrag te stoppen. Alleen omdat iemand anders een slechte ervaring had met of iemand niet aardig vindt, betekent niet dat jij hetzelfde gevoel moet delen.

Zoek de dingen zelf uit en trek je eigen conclusies. We moeten elkaar kracht geven, niet neerhalen. Zowel in ons persoonlijke als zakelijke leven is het belangrijk om ons te richten op het helpen van anderen als mentoren en collega’s.

Maatschappelijke verandering

De wereld is veranderd door de anonimiteit van de sociale media. We kunnen kwetsende, negatieve oordelen in een handomdraai plaatsen zonder repercussie.

Voeg daar Instagram en Twitter aan toe, en we reageren honderden keren per dag in seconden op snelle berichten en foto’s zonder na te denken of onderzoek te doen.

Meer dan ooit moeten we onszelf trainen om te vertragen, te luisteren, vragen te stellen en weloverwogen beslissingen te nemen.

Laten we proberen beter met elkaar om te gaan en een nieuwe maatschappelijke verandering creëren die positiviteit, beleefdheid en respect omarmt.

Conclusie

Oordelen is een menselijke neiging die kan leiden tot problemen en onnodige uitdagingen. We kunnen onze neiging tot oordelen overwinnen door bewust te zijn van onze neiging, door van nieuwsgierigheid onze standaardinstelling te maken en door empathisch te zijn. We moeten ons verplaatsen in de ander en de kans geven om te reageren voordat we een conclusie trekken.

Veelgestelde vragen

Hoe kan ik mijn neiging tot oordelen overwinnen?

Door bewust te zijn van onze neiging tot oordelen, door nieuwsgierig te zijn en empathisch te zijn. Probeer te luisteren naar de ander voordat je een conclusie trekt en vermijd stereotypering en profilering.

Wat als ik een negatieve ervaring heb met iemand?

Blijf professioneel en geef de persoon de kans om te reageren. Vermijd defensief gedrag en bespreek rustig hoe de kwestie opgelost of rechtgezet kan worden.

Waarom is het verkeerd om snel te oordelen?

Snel oordelen leidt vaak tot ongepaste beslissingen die zijn gebaseerd op een verkeerde interpretatie.

We moeten alle feiten verzamelen en luisteren naar de ander voordat we een conclusie trekken, om zo tot een meer accurate en rechtvaardige beoordeling te komen.

Snel oordelen kan ook verkeerde veronderstellingen bevorderen en leiden tot problemen en verstoringen in onze relaties met anderen.

Klik op een ster om dit artikel te beoordelen!

Gemiddelde waardering 0 / 5. Stemtelling: 0

Tot nu toe geen stemmen! Ben jij de eerste dit bericht waardeert?

Fact checking: Nick Haenen, Spelling en grammatica: Sofie Janssen

Zoeken

Fact checking: Nick Haenen
&
Spelling en grammatica: 
Sofie Janssen

Image Not Found