Bernardo Kastrup begon als een bekwame computer engineer en AI-ontwikkelaar. Vandaag de dag is hij een van de meest invloedrijke denkers op het snijvlak van spiritualiteit en wetenschap. Dit zijn de meest bekende en geaccepteerde speerpunten:
De Essentie van Metafysisch Idealisme
Op het metafysisch idealisme, dat inhoudt dat de wereld in essentie mentaal is: Net zoals je gedachten mentaal zijn, is de fysieke wereld in grote lijnen gemaakt van mentale processen, die zich presenteren op een scherm van perceptie. Alles bevindt zich in het bewustzijn. Maar dat betekent niet dat alles bewust is.
De Menselijkheid van Kunstmatige Intelligentie
Over hoe menselijk een intelligent kunstmatig neuraal netwerk kan worden: We hebben absoluut geen reden om te geloven dat een supercomputer ooit een privé bewust innerlijk leven kan hebben op de manier zoals jij en ik dat hebben.
Problemen met Materialisme
Over de immense problemen met materialisme: Je kunt de kwaliteiten niet uit de kwantiteiten halen. Je moet slechts één ding hebben. De kwantiteiten zijn beschrijvingen van de kwaliteiten, niet de voortbrenger van de kwaliteiten. Massa, spin, lading, momentum, amplitude, etc. zijn beschrijvingen van mentale processen. Materialisten proberen het 3D territorium uit een platte kaart te halen.
De Wervelstroom Metafoor voor het Menselijk Leven
De wervelstroom of waterkolk metafoor voor het menselijk leven (wij zijn waterkolken in een allesomvattende stroom van water): Wij zijn gelokaliseerde aspecten van bewustzijn binnen het grotere bewustzijn. Een wervelstroom is ongetwijfeld een geheel eigen entiteit, maar het is ook duidelijk dat het niets anders bevat dan water. Dit is waarom ik jouw gedachten niet kan lezen en ik niet weet wat er aan de andere kant van de wereld gebeurt op dit moment, ondanks dat alles in één universele geest is.
Lees ook: De Loze Belofte van Materialisme: Onzekerheid in een Tastbare Wereld – Bernardo Kastrup
De Dashboard Metafoor voor de Wereld
De dashboardmetafoor voor de wereld: Wij zijn als piloten die alleen vliegen door de instrumenten op het dashboard te lezen. En dat is voldoende om veilig te vliegen. Het dashboard is uitstekend in het overbrengen van accurate informatie over de wereld. Maar het is niet de wereld. De piloot maakt nooit de fout te denken dat het dashboard de wereld is. Maar wij maken die fout. Wij zeggen dat het fysieke de wereld is, geen representatie ervan. En dat is ongelooflijk naïef. Als we de wereld zouden zien voor wat het werkelijk is, zouden we noch evolutionair, noch als individuen hebben overleefd. We zouden oplossen in hete organische soep.
Idealisme Geeft Betekenis aan het Leven
Over waarom idealisme betekenis geeft aan het leven door een voortzetting van bewustzijn na de fysieke dood te postuleren: Niets is banaal, niets is tijdelijk. Jouw ervaringen zijn niet voor niets. Ze hebben bijgedragen aan het weefsel van de natuur. De intuïtie dat we geworteld zijn in de natuur, is wat wordt weerspiegeld in de gouden draad die door duizenden jaren van mystieke tradities loopt.
Evolutie en de Ondergang van Materialisme
Over evolutie: Het bewijs voor natuurlijke selectie is overweldigend. Maar de vraag is: is het de enige mechanisme die nodig is voor evolutie? Om te zeggen dat de genetische mutaties willekeurig zijn, is een geloofsverklaring. De mutaties kunnen een voorkeursrichting hebben. En een recente studie toont aan dat dat precies is wat er in de natuur gebeurt. De natuur schiet niet blindelings. Over de ondergang van materialisme: Er is zoveel veranderd in de laatste tien jaar. Je vindt geen enkele materialist meer die bereid is om materialisme te verdedigen in een debat. Ze weten dat hun tegenstander de vloer met hen zal aanvegen. Maar materialisten zullen de geschiedenis herzien en zeggen dat ze altijd agnostisch zijn geweest, ze werden gewoon verkeerd begrepen.
Het woord “materialisme”: twee betekenissen: 1 woord
Binnen de context van filosofie en de discussies die Bernardo Kastrup voert, verwijst “materialisme” naar een wereldbeeld of een theorie die stelt dat materie de fundamentele substantie in de natuur is, en dat alle fenomenen, inclusief mentale fenomenen en bewustzijn, het resultaat zijn van materiële interacties. Dit filosofisch materialisme gaat ervan uit dat de fysieke wereld, zoals die wetenschappelijk kan worden onderzocht, alles is wat bestaat. Het bewustzijn en de geest worden gezien als producten of bijproducten van het fysieke brein.
Aan de andere kant verwijst “materialisme” in de context van spullen willen bezitten naar een levenshouding of waardeoriëntatie waarbij materieel bezit, consumptie en de verwerving van fysieke goederen centraal staan. Dit type materialisme is meer gericht op sociale en economische aspecten van het menselijk bestaan, waarbij succes en geluk vaak worden afgemeten aan de hoeveelheid en de waarde van bezittingen.
Het belangrijkste verschil tussen deze twee vormen van materialisme is dat de filosofische variant een metafysische of ontologische theorie is over de aard van de werkelijkheid, terwijl het materialisme rond spullen willen bezitten een sociaal-culturele houding of waarde betreft. De eerste gaat over de fundamentele samenstelling van het universum en de oorsprong van bewustzijn, terwijl de laatste gaat over persoonlijke waarden, gedrag en de maatschappelijke betekenis van materieel bezit.
Like ons op Facebook om meer artikelen zoals deze in je feed te zien verschijnen die je anders zou missen.