De Waarnemer Achter Je Ogen... Is Niet Wie Je Denkt Dat Hij Is

De illusie van het zelf: wat als jouw ‘ik’ niet bestaat? [gratis ebook]


46 keer gelezen sinds
16
minuten leestijd
16
minuten leestijd
46 keer gelezen sinds

15 december 1971. De afdeling psychologie van de Universiteit van Stanford. Dr. Gordon Gallup plaatst een rode stip op het voorhoofd van een verdoofde chimpansee en zet het dier vervolgens voor een spiegel nadat het is bijgekomen. Wat er daarna gebeurt, zal alles wat we denken te weten over bewustzijn, identiteit en de aard van zelfbewustzijn fundamenteel op de proef stellen. De chimpansee ontwaakt, benadert de spiegel, staart, en in een moment dat decennialang door het wetenschappelijk denken zal echoën, reikt hij omhoog en raakt de stip op zijn eigen gezicht aan. Niet de reflectie, maar de daadwerkelijke stip.

De chimpansee heeft zichzelf herkend. Hij weet dat het beeld in de spiegel geen ander wezen is, maar hijzelf. Je zou kunnen denken dat dit een eenvoudige constatering is, maar bedenk wat er werkelijk heeft plaatsgevonden. Deze chimpansee heeft iets laten zien wat de meeste dieren nooit bereiken. De erkenning dat er een ‘ik’ bestaat, los van al het andere in het universum. Een grens tussen het zelf en de ander. Een innerlijke waarnemer die vanachter de ogen toekijkt. Maar hier neemt het verhaal een verontrustende wending. Wat als die erkenning, dat fundamentele gevoel van ‘ik ben’, zelf een illusie is?

The Ghost in the Machine

Je wordt elke ochtend wakker met de onwrikbare zekerheid dat jij jij bent. Dezelfde persoon die de avond ervoor ging slapen. De ononderbroken draad van herinnering en ervaring die zich uitstrekt over je hele leven voelt solide, onbetwistbaar. Je gedachten komen op in je hoofd. Je beslissingen komen voort uit jouw wil. Je bewustzijn stroomt als een ononderbroken rivier van verleden naar toekomst. Dit gevoel is zo overtuigend dat het absurd lijkt om het in twijfel te trekken.

Toch heeft de neurowetenschap deze illusie stilletjes stukje bij beetje ontmanteld. De experimenten van Dr. Michael Gazzaniga met gespleten hersenen in de jaren ’60 onthulden iets verontrustends. Wanneer de verbinding tussen de twee hersenhelften werd doorgesneden, merkten patiënten soms dat hun linkerhand zelfstandig handelde; een shirt dichtknopen terwijl de rechterhand het probeerde open te knopen, of naar voorwerpen reiken die het bewuste verstand niet van plan was te pakken. Twee afzonderlijke centra van bewustzijn leken in dezelfde schedel naast elkaar te bestaan, wat een ijzingwekkende vraag oproept: hoeveel ‘ikken’ zijn er op dit moment in jouw hoofd?

Lees ook: De Verrassende Resultaten Van Gespleten Brein Experimenten In De Jaren Vijftig

Lees ook: Het Gespleten Brein: Hoe Twee Hersenhelften Hun Eigen Weg Gaan

De Illusie van het Zelf

Het oude hindoeïstische concept van de ‘atman’ suggereerde dat bewustzijn niet door de hersenen wordt geproduceerd, maar eerder bestaat als een fundamenteel aspect van de werkelijkheid zelf. Zuiver bewustzijn dat zich tijdelijk identificeert met de illusie van een individueel zelf. De moderne neurowetenschap is via een compleet andere weg tot een opvallend vergelijkbare conclusie gekomen. Je hersenen verwerken ruwweg 11 miljoen bits aan informatie per seconde. Je bewuste geest is zich bewust van ongeveer 40. De overgrote meerderheid van je mentale activiteit vindt plaats in het duister, onder de drempel van bewustzijn.

Beslissingen beginnen zich in je neurale circuits te vormen tot wel 10 seconden voordat je je er bewust van wordt dat je ze neemt. Het gevoel van willen en handelen komt vaak pas nadat de actie op neuraal niveau al is ingezet. Dus wie neemt er precies jouw beslissingen? Het is alsof je met de stroom meegaat zonder te weten wie er roeit. Het is een fascinerend vraagstuk dat de kern van ons bestaan raakt.

Het Theater van Herinnering

Het baanbrekende onderzoek van Dr. Elizabeth Loftus naar valse herinneringen onthulde iets dat het fundament van onze persoonlijke identiteit uitdaagt. In haar experimenten kon ze gedetailleerde herinneringen aan gebeurtenissen die nooit hebben plaatsgevonden, implanteren. Deelnemers herinnerden zich dat ze als kind verdwaald waren in een winkelcentrum, compleet met emotionele details en zintuiglijke ervaringen. Deze herinneringen voelden absoluut echt aan, niet te onderscheiden van echte herinneringen. Als je herinneringen zonder je medeweten kunnen worden gewijzigd, gefabriceerd of vervormd, wat betekent dat dan voor je gevoel van een doorlopend zelf?

Denk hier eens over na. Elke nacht als je slaapt, verdwijnt je bewustzijn volledig. Je ervaart niets. Je bent in feite gewoon even weg. Dan word je wakker en op de een of andere manier ben je ervan overtuigd dat je dezelfde persoon bent die uren eerder ging slapen. Maar wat verbindt de ochtend-jij met de avond-jij, behalve herinneringen die volgens de neurowetenschap onbetrouwbaar, veranderlijk en voortdurend gereconstrueerd worden? Het boeddhistische concept van ‘anatta’, de leer van het niet-zelf, suggereert dat wat we het zelf noemen slechts een verzameling is van voortdurend veranderende mentale en fysieke processen, zoals een rivier die continu lijkt, maar in werkelijkheid van moment tot moment uit volledig ander water bestaat. De moderne cognitieve wetenschap is tot een opmerkelijk vergelijkbare conclusie gekomen. Het zelf is geen ding, maar een proces; geen zelfstandig naamwoord, maar een werkwoord. Je identiteit wordt continu geschreven door neurale systemen waar je je niet bewust van bent, met behulp van herinneringen die misschien niet accuraat zijn, om een verhaal van continuïteit te creëren dat mogelijk niet de werkelijkheid weerspiegelt.

De Kwantumspiegel

In de kwantummechanica verandert de handeling van waarneming de werkelijkheid fundamenteel. Een deeltje bestaat in meerdere toestanden tegelijk, totdat het bewustzijn de golffunctie doet instorten tot één enkele uitkomst. De waarnemer en het waargenomene zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden op manieren die onze basisaannames over objectieve realiteit uitdagen. Maar dit is wat het diep verontrustend maakt. Als bewustzijn de fysieke werkelijkheid op kwantumniveau kan veranderen, wat betekent dat dan voor de realiteit die jij elke dag ervaart?

Je hersenen ontvangen niet passief informatie over de wereld. Ze construeren actief jouw realiteit, moment na moment, door blinde vlekken in te vullen, dubbelzinnige zintuiglijke gegevens te interpreteren en een naadloze ervaring van bewustzijn te creëren uit gefragmenteerde neurale activiteit. De kleuren die je ziet, bestaan niet in de buitenwereld; het zijn interpretaties die je hersenen creëren uit elektromagnetische golflengten. De vaste objecten die je aanraakt, zijn grotendeels lege ruimte, bijeengehouden door krachten die je niet kunt waarnemen. Het is een gecontroleerde hallucinatie, zoals neurowetenschapper Anil Seth het beschrijft: de beste gok van je hersenen over wat er gebeurt, gebaseerd op beperkte en vaak onbetrouwbare informatie. Je ervaart de wereld niet zoals hij is; je ervaart de interpretatie van je hersenen van elektrische en chemische signalen. Je leeft in een verhaal dat je brein zichzelf vertelt over zichzelf.

De Wijze en de Realiteit

De oude taoïstische wijze Zhuangzi stelde de beroemde vraag: “Hoe weet ik dat het liefhebben van het leven geen waanidee is? Hoe weet ik dat ik, door de dood te haten, niet lijk op een man die, nadat hij in zijn jeugd van huis is gegaan, de weg terug is vergeten?” Zijn vraag raakt de kern van iets diepgaands. Als je waarnemingen, herinneringen en gedachten allemaal constructies zijn, wat kun je dan werkelijk weten over de realiteit? Het is een eeuwenoude vraag die ons blijft bezighouden.

We bouwen onze wereld op basis van wat onze zintuigen ons vertellen, maar die zintuigen zijn beperkt. We zien slechts een klein spectrum van licht en horen slechts een beperkt bereik van geluid. Onze hersenen vullen de rest in en creëren een coherent beeld, een verhaal dat logisch lijkt. Maar het blijft een verhaal, een persoonlijke interpretatie. Dit besef kan bevrijdend zijn, maar ook duizelingwekkend. Het opent de deur naar de mogelijkheid dat de realiteit veel vreemder en mysterieuzer is dan we ons ooit hadden kunnen voorstellen.

De Wachters Achter de Wachter

Dr. Julian Jaynes stelde een van de meest radicale theorieën in de psychologie voor: dat het menselijk bewustzijn zoals wij dat kennen een recente ontwikkeling is, die pas zo’n 3000 jaar geleden ontstond. Daarvoor, zo betoogde hij, ervoeren mensen een ‘bicamerale geest’, waarbij ze de stemmen van goden en voorouders hoorden als auditieve hallucinaties die hun gedrag stuurden. Hoewel de specifieke tijdlijn van Jaynes controversieel is, blijft zijn diepere inzicht beklijven. Wat wij bewustzijn noemen, is misschien niet de fundamentele staat van de geest, maar een bepaald soort mentaal fenomeen dat onder specifieke omstandigheden is ontstaan.

De meditatietradities van het boeddhisme en het hindoeïsme leren al lang dat het gewone bewustzijn als een droom is waaruit het mogelijk is te ontwaken. Ze beschrijven staten van gewaar zijn waarin het gevoel een afgescheiden zelf te zijn volledig oplost, en een fundamenteler bewustzijn onthult dat bestaat vóór gedachte, herinnering en identiteit. Neurowetenschapper Sam Harris, die put uit zowel contemplatieve tradities als de moderne hersenwetenschap, suggereert dat het gevoel een ‘zelf’ te zijn achter de ogen zelf een soort optische illusie van het bewustzijn is. Wanneer gevorderde mediteerders de ontbinding van het zelf rapporteren, gaan ze misschien geen veranderde staat in; misschien herkennen ze wat altijd al waar was.

De Neurale Basis van het Zelf

Recente neuro-imaging studies van ervaren mediteerders tonen verminderde activiteit in het ‘default mode network’, de hersengebieden die geassocieerd worden met zelf-referentieel denken en het gevoel een doorlopend zelf te zijn. Het is alsof de neurale basis van het zelf tijdelijk kan worden uitgeschakeld, waardoor er iets fundamentelers onder tevoorschijn komt. Maar als je niet de stem in je hoofd bent, niet je herinneringen, niet je gedachten, niet je emoties, niet je lichaam, wat ben je dan? Deze vraag brengt ons op onbekend terrein.

We zijn gewend ons te identificeren met de inhoud van onze geest. “Ik ben boos,” “Ik ben gelukkig,” “Ik herinner me.” Maar wat als deze slechts voorbijgaande verschijnselen zijn in een groter veld van bewustzijn? Wat als onze ware aard niet de wolk is, maar de lucht waarin de wolken drijven? Het verkennen van deze mogelijkheid verandert niet alleen hoe we naar onszelf kijken, maar ook hoe we ons verhouden tot de wereld om ons heen. Het is een diepgaande verschuiving in perspectief.

De Recursieve Lus

De soefi-dichter Rumi schreef: “Je bent niet slechts de druppel in de oceaan. Je bent de hele oceaan in elke druppel.” De moderne natuurkunde weerspiegelt dit mystieke inzicht. De grenzen tussen waarnemer en waargenomene, tussen zelf en universum, zijn mogelijk veel poreuzer dan onze dagelijkse ervaring doet vermoeden. De kwantumveld theorie beschrijft de werkelijkheid als een onderling verbonden web van energiefluctuaties zonder vaste grenzen. De atomen in je lichaam werden miljarden jaren geleden gesmeed in de harten van stervende sterren. De koolstof in je cellen, de zuurstof die je inademt, het water in je bloed, dit alles circuleert al eonen lang door talloze levensvormen. Waar eindig jij precies en waar begint het uitgestrekte universum?

De filosoof Thomas Nagel stelde een van de meest diepgaande vragen in de bewustzijnsstudies: “Hoe is het om een vleermuis te zijn?” Denk erover na. Een vleermuis ervaart de wereld via echolocatie, door hoge geluiden uit te zenden en te navigeren aan de hand van de echo’s die terugkaatsen. Hij ‘ziet’ met geluid op manieren die wij ons nauwelijks kunnen voorstellen. Maar hier is het punt: hoe zeer we de hersenen van vleermuizen ook bestuderen, hun neurale activiteit meten of hun gedrag in kaart brengen, we kunnen nooit echt weten hoe die ervaring van binnenuit voelt. Er is iets als ‘zijn’ zoals jij nu bent. De roodheid van rood, de pijn van hoofdpijn, het gevoel je kinderkamer te herinneren. Deze innerlijke ervaringen zijn echt en levendig. Toch lijken ze te bestaan in een rijk dat de wetenschap niet helemaal kan bereiken. Je kunt de kleur rood aan iemand beschrijven, maar je kunt nooit de daadwerkelijke ervaring van roodheid van jouw geest naar die van hen overbrengen.

De Illusie van Vrije Wil

De beroemde experimenten van Dr. Benjamin Libet toonden aan dat hersenactiviteit die verband houdt met beweging enkele honderden milliseconden begint voordat mensen aangeven zich bewust te zijn van de intentie om te bewegen. Het gevoel van willen en handelen lijkt een verhaal te zijn dat je hersenen achteraf construeren, nadat de actie op neuraal niveau al is ingezet. Dit suggereert iets diep verontrustends over de vrije wil. Misschien ben je niet zozeer de auteur van je acties, maar de verteller die achteraf een verhaal van keuzevrijheid creëert.

De implicaties verspreiden zich als rimpels in een vijver. Als je beslissingen voortkomen uit onbewuste neurale processen, als je herinneringen voortdurend worden gereconstrueerd, als je gevoel van een doorlopend zelf een neurologische illusie is, wat betekent het dan om ergens de eer of de schuld voor te nemen? Zowel het oude Griekse concept van het lot als de hindoeïstische leer van karma suggereren dat individuele keuzevrijheid veel beperkter kan zijn dan we aannemen. Moderne deterministische interpretaties van de neurowetenschap komen via andere redeneringen tot een vergelijkbare conclusie. Je bent misschien meer een personage in een verhaal dat wordt geschreven door processen waar je je niet bewust van bent. Maar hier neemt het verhaal weer een wending. Zelfs als de vrije wil een illusie is, zelfs als het zelf een constructie is, zelfs als bewustzijn een soort gecontroleerde hallucinatie is, is er nog steeds iets dat zich van dit alles bewust is. Iets leest deze woorden, overdenkt deze ideeën, trekt deze aannames in twijfel. Het is een intrigerend mysterie.

De Laatste Vraag

Je hebt je hele leven door je ogen naar buiten gekeken, naar een wereld die extern en afgescheiden lijkt. Je hebt je eigen gezicht nog nooit gezien, behalve als een reflectie. Je hebt je eigen stem nog nooit gehoord, behalve zoals die terugkaatst vanuit de wereld om je heen. Je hebt je eigen gedachten nooit direct waargenomen; je kunt je alleen bewust zijn van hun inhoud, maar nooit de denker op heterdaad betrappen. Op dit moment, terwijl je deze woorden verwerkt, is er een aanwezig bewustzijn dat de gedachten opmerkt die als reactie op deze ideeën opkomen.

Dat bewustzijn is zelf geen gedachte. Het is de ruimte waarin gedachten verschijnen. Het is geen emotie; het is wat aanwezig blijft te midden van de constante stroom van emotionele toestanden. Het is geen herinnering; het is wat zich bewust is van herinneringen als ze opkomen en weer verdwijnen. Dit bewustzijn is aanwezig geweest op elk moment van je leven. Het was er in je kindertijd, onveranderd door decennia van fysieke en psychologische transformatie. Het is aanwezig in dromen, in diepe slaap, in staten van intense focus en op momenten van complete verwarring. Het is de enige constante te midden van voortdurende verandering.

De Getuige van het Bewustzijn

De oude vedantische traditie noemt het ‘sakshi’, het getuigenbewustzijn dat waarneemt maar zelf nooit wordt waargenomen. Het zenboeddhisme wijst ernaar als de ‘oorspronkelijke geest’, het bewustzijn dat voorafgaat aan de vorming van enig specifiek zelfconcept. Moderne contemplatieven zoals Douglas Harding ontwikkelden experimenten die ontworpen zijn om mensen te helpen deze fundamentele dimensie van bewustzijn direct te herkennen. Maar het herkennen van dit bewustzijn roept de meest verontrustende vraag van allemaal op. Als dit getuigende bewustzijn je diepste identiteit is, en als ditzelfde bewustzijn aanwezig is in alle bewuste wezens, waar liggen dan precies de grenzen tussen afzonderlijke zelven?

De 13e-eeuwse soefi-mysticus schreef: “Waar je je ook wendt, daar is het aangezicht van God.” De hedendaagse natuurkunde suggereert dat bewustzijn een fundamentele eigenschap van het universum zelf kan zijn. Niet iets dat voortkomt uit complexe arrangementen van materie, maar iets waarbinnen materie verschijnt. Als bewustzijn de grond van het bestaan is in plaats van het product ervan, dan transformeert de vraag “Wat ben ik?” in iets veel mysterieuzers. Wat kijkt er door deze ogen? Wat is zich bewust van het bewust zijn?

De Uitnodiging

Je zult deze verkenning achter je laten en terugkeren naar je gewone leven met zijn deadlines, relaties en vertrouwde routines. De illusie een afgescheiden zelf te zijn, zal zich binnen enkele momenten herbevestigen. De overtuiging dat je keuzes maakt, herinneringen vormt en als een doorlopende identiteit door de tijd beweegt, zal weer net zo solide aanvoelen als altijd. Maar er is iets veranderd. Er is een vraag geplant in de diepten van je bewustzijn.

Niet het soort vraag dat een antwoord vereist, maar het soort dat alles transformeert, simpelweg door gesteld te worden. Vanavond, als je in de spiegel kijkt, merk je misschien iets anders op. Morgen, als er gedachten in je opkomen, vraag je je misschien af wie er luistert. In stille momenten vang je misschien een glimp op van het bewustzijn dat er altijd al is geweest, zich schuilhoudend in het volle zicht achter de verhalen die je jezelf over jezelf vertelt. De wachters in de spiegel zijn niet gescheiden van wat ze waarnemen. De waarnemer en het waargenomene vallen samen in een enkel, onverdeeld bewustzijn dat geen centrum en geen grenzen heeft. Een diepgaand besef dat alles verandert.

Gerelateerde artikelen

Veelgestelde vragen

Wat is de spiegeltest en wat toont het aan?

De spiegeltest, ontwikkeld door Dr. Gordon Gallup, toont aan of een dier zichzelf kan herkennen in een spiegel. Het impliceert een mate van zelfbewustzijn, waarbij het dier begrijpt dat het spiegelbeeld een reflectie van zichzelf is, niet een ander individu. Het succesvol doorstaan van deze test suggereert een complexer bewustzijn dan voorheen werd aangenomen.

Wat onthulden de experimenten met gespleten hersenen?

De experimenten van Dr. Michael Gazzaniga met gespleten hersenen onthulden dat er meerdere bewustzijnscentra in één persoon kunnen bestaan. Wanneer de verbinding tussen de hersenhelften is doorgesneden, kunnen de twee helften onafhankelijk van elkaar handelen. Dit roept de vraag op hoeveel ‘ikken’ er in iemands hoofd aanwezig kunnen zijn.

Hoe beïnvloedt kwantummechanica ons begrip van realiteit?

In de kwantummechanica verandert de waarneming de realiteit, wat betekent dat de waarnemer en het waargenomene onlosmakelijk verbonden zijn. Dit daagt onze aannames over objectieve realiteit uit en suggereert dat bewustzijn de fysieke werkelijkheid kan beïnvloeden. Onze hersenen construeren actief onze realiteit, wat betekent dat we een interpretatie ervaren, geen objectieve weergave.

Klik op een ster om dit artikel te beoordelen!

Gemiddelde waardering 0 / 5. Stemtelling: 0

Tot nu toe geen stemmen! Ben jij de eerste dit bericht waardeert?

Image Not Found

Fact checking: Nick Haenen, Spelling en grammatica: Sofie Janssen

Fact checking: Nick Haenen
&
Spelling en grammatica: 
Sofie Janssen

Vinden

https://www.facebook.com/GoodFeeling.nl/
Goodfeeling - Instagram

Image Not Found